Framtidsscenarier för år 2050 presenteras i ny handels- och logistikstudie

Berlin/Bonn den 29 februari, 2012: ”Delivering Tomorrow: Logistics 2050” är en global studie som skildrar fem framtidsvisioner och deras inverkan på handel, affärer och logistikbehov. Resultatet är baserat på förväntningar och prognoser från 42 internationella experter med omfattande yrkeserfarenhet. Studien visar att utmaningen som de olika logistikföretagen går till mötes, skiljer sig åt mellan de olika scenarierna, men den samlade efterfrågan på logistiktjänster ökar.

­– Enbart de som ser alternativen kan hitta kraftfulla strategier, sammanfattar Deutsche Post DHL:s vd Frank Appel studien.

I samband med presentationen av framtidsstudien "Delivering Tomorrow: Logistics 2050”, blickar Deutsche Post DHL långt in i framtiden för handel, affärer och samhället i stort.  Studien undersöker fem olika scenarion för hur världen kan se ut år 2050. Dessa fem framtidsvisioner är baserade på en detaljerad analys av de mest kritiska faktorerna, som inkluderar handels- och konsumtionsmönster, teknologiska och sociala trender såväl som klimatförändringar. Studien uppskattar deras troliga inverkan på människors beteende och värderingar år 2050.

Det huvudsakliga resultatet av studien är en omfattande samling av fem framtidsvisioner. Dessa skildrar hur annorlunda världen skulle kunna se ut år 2050 ur globaliseringssynpunkt vad gäller omfattningen av ekonomisk och social utveckling, dominerande teknologistandard samt miljöns tillstånd. Studien beskriver fem omfattande, emellanåt radikala, levnadsförhållanden år 2050. Samtliga scenarion har ett gemensamt element: logistikens helt nya och förändrade roll. Den samlade efterfrågan efter logistiktjänster ökar nämligen i de flesta av de fem scenarierna. De mer specifika logistikbehoven och de speciella utmaningarna som logistikföretagen går till mötes skiljer sig dock mycket från varandra, från ett scenario till ett annat.

– Förändringstakten har accelererat kraftigt under de senaste åren. I detta komplexa ekonomiska, politiska och sociala klimat har det blivit näst intill omöjligt att göra linjära prognoser. I en värld som blir allt svårare att förutse måste vi vidga vår horisont och hitta alternativ. Vi kan bara få fram kraftfulla strategier och skapa rätt förutsättningar om vi har full förståelse för olika perspektiv, sa Frank Appel, vd för Deutsche Post DHL, under presentationen av studien i Berlin.

Studien genomfördes av 42 experter, däribland Klaus Töpfer (före detta miljöminister i Tyskland och ledare för FN:s miljöprogram), Faith Birol (chefsekonom på International Energy Agency) och Michael ten Hompel (vd på Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics), såväl som ledande representanter för organisationer såsom the World Economic Forum, Gesellschaft für Konsumforschung (GfK), the Rocky Mountain Institute, the Copenhagen Institute for Futures Studies, the World Business Council for Sustainable Development och Greenpeace International.

Studien, som kompletteras av en serie mångfacetterade uppsatser om olika framtidsaspekter, är det tredje forskningsprojektet i serien ”Delivering Tomorrow”. Genom att publicera denna banbrytande studieserie, strävar Deutsche Post DHL efter att få fler att delta i diskussionen kring de frågor som kommer att forma världen de närmaste årtiondena.

– Som ledande leverantör i denna globala nyckelbransch, ser vi det som vårt ansvar att noggrant undersöka sociala och affärsrelaterade frågor som kommer att forma framtiden, sa Frank Appel när han beskrev grundtanken bakom studieserien.

Denna studieserie påbörjades 2009, med en undersökning av kundförväntningar år 2020. Ett år senare inriktades den på en annan viktig framtidstrend, växlingen till en mer hållbar logistik.

En överblick över de fem scenarierna

Scenario 1: Otämjd ekonomi - hotande kollaps

Världen kännetecknas av ohämmad materialism och masskonsumtion. Denna icke-hållbara livsstil livnärs genom den obevekliga exploateringen av tillgångar, en utveckling som stärker klimatförändringar och orsakar allt fler naturkatastrofer. I en värld som kännetecknas av tumultartad tillväxt, ökar efterfrågan av logistik- och transporttjänster kraftigt. Ett globalt kontaktnät för transportering garanterar snabbt utbyte av varor mellan olika konsumtionscenter. Men samtidigt som klimatförändringarna framskrider störs distributionskedjan alltmer, en utveckling som innebär en extra stor utmaning för logistikföretag.

Scenario 2: Supereffektivitet i megastäder

”Megastäder” har uppstått och blivit världens maktcentrum. De är både huvudsakliga pådrivare och förmånstagare av paradigmskiftet mot en ”grön” tillväxt. För att klara utmaningarna med utökade stadsstrukturer, såsom överbefolkning och utsläpp, har dessa megastäder blivit mästare på att samarbeta. Robotteknik har revolutionerat produktions- och tjänstesektorn. Konsumenter har förändrat sina vanor: istället för att köpa produkter hyr man dem. Högeffektiva trafikkoncept har mildrat problemet med överbefolkning. Ett globalt supernät med megatransportörer, inklusive lastbilar, fartyg och flygplan, såväl som rymdtransportörer, har öppnat upp viktiga handelsförbindelser mellan världens megastäder. Logistiksektorn har blivit anförtrodd att sköta stadslogistik, kommunikation och systemtjänster för flygplatser, sjukhus och shoppinggallerior.

Scenario 3: Skräddarsydda livsstilar

Detta scenario beskriver en värld som präglas av individualisering och personifierad konsumtion. Konsumenter har möjligheten att skapa, designa och tillverka sina egna produkter. Nya 3D-skrivare spelar en viktig roll här. Detta leder till ökad regional handel, med endast råvaror och data som cirkulerar globalt. Skräddarsydd och regional produktion kompletteras med lokala energisystem och decentraliserad infrastruktur.  På logistiksidan minskar efterfrågan av långdistanstransporter för hel- och halvfabrikat på grund av att mervärdeskedjan hålls på en mer lokal nivå. Logistikföretag organiserar hela den fysiska mervärdeskedjan. De hanterar även de krypterade dataströmmar som är nödvändiga för överföringen av konstruktions- och designskisser för 3D-skrivare.  Den decentraliserade produktionsorganisationen förvandlar starka regionala logistikmöjligheter och högkvalitativa lokala nätverk till viktiga framgångsfaktorer.

Scenario 4: Paralyserande protektionism

Detta scenario beskriver en värld där överdriven nationalism och protektionistiska barriärer, som triggats av ekonomiska prövningar, har motarbetat globaliseringen.    Teknologisk utveckling har hamnat på efterkälken. Höga energipriser och dramatisk brist på tillgångar har lett till internationella konflikter över råvarukällor. Utmaningarna för logistiksektorn grundar sig på en minskad världshandel och resulterande regionalisering av distributionskedjor. Regeringar ser logistiken som en strategisk sektor. Eftersom relationerna mellan vissa block och länder är extremt spända blir logistikföretagen i blockfria länder medlare i internationella handelsblockader.

Scenario 5: Global elasticitet – lokal anpassning

Detta scenario beskriver en värld som till en början kännetecknas av en hög konsumtionsnivå tack vare billig, automatiserad produktion. På grund av accelererande klimatförandringar stör dock frekventa naturkatastrofer distributionskedjorna och produktionsstrukturerna, vilket resulterar i upprepade distributionsmisslyckanden. De nya ekonomiska paradigmen kännetecknas av att fokus ändras från effektivitetsmaximering till sårbarhetsmildring och elasticitet. Denna radikala förflyttning mot överflödiga produktionssystem och en förändring från globala till regionala distributionskedjor, gör det möjligt för den globala ekonomin att klara orostider. Den "elastiska" världen år 2050, med regionaliserad handel, behöver en logistiksektor som högprioriterar distributionssäkerheten, med en stödjande infrastruktur som garanterar pålitliga transporter i osäkra och riskfyllda tider. I stället för komplexa och ”just in time” leveransprocesser ses enorma lagerlokaler i tillverkarens närhet som oumbärliga buffertar.

-SLUT-

www.dp-dhl.com hittar du den kompletta scenariostudien såväl som utförlig bakgrundinformation, en intervju med vd Frank Appel samt detaljerade sammanfattningar av de fem scenarierna. Bavaria Film Interactive har gjort filmklipp av de olika framtidsversionerna. Dessa filmklipp hittar du också på vår webbsida.

Pressmapp med hela studien och supporterande material beställs via seexpresscommunications@dhl.com. Ange namn och adress så skickar vi mappen per post.

Mediakontakt:

Sebastian Steffen, Media Relations
Deutsche Post DHL
Tel: +49 (0)228 182-9944

Presskontakt Sverige:

Sara Arrhenius, Head of Marketing Communications
DHL Express
E-mail: sara.arrhenius@dhl.com

Internet: www.dp-dhl.de/presse

Följ oss på: twitter.com/DeutschePostDHL

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 275 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela logistikkedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan, bidrar med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2010 hade koncernen en omsättning på över 51 miljarder euro.