Grön el minskar koldioxidutsläppen med 7900 ton - Kraftfull satsning på hållbar energi i Sverige

Stockholm, 17 december 2009. DHL i Sverige gör en kraftfull satsning på förnybar energi och köper grön el motsvarande 50 GWh. Den förnybara elen täcker i stort sett hela energibehovet på samtliga terminaler och kontor runt om i landet. Investeringen är en del i det löpande arbetet med att minska miljöpåverkan.

- Vi köper gröna el-certifikat för att vi vill bidra till utbyggnad av förnybar energi. Satsningen är en av många i DHLs arbete för att uppnå det övergripande målet att minska CO2-utsläppen med 30 procent fram till 2020. 50 GWh grön el täcker i stort sett hela vårt behov i Sverige och motsvarar årsuppvärmningen av 2500 normalstora villor. Som bevis på att vi verkligen får grön el från vattenkraft har vi valt en leverantör som noggrant specificerar var elen kommer ifrån, säger Ylva Öhrnell, miljöchef DHL Express i Sverige.

Elen är köpt genom elmäklaren Bergen Energi och levereras av Agder Energi, Norges tredje största elproducent. Elen produceras i Norge och Agder är medlem i RECS, Renewable Energy Certificate System som tillhandahåller så kallade green tags, vilka genom handel gör det möjligt att sprida användandet av förnybar el. Agder Energi har certifierat hela sin kraftproduktion baserat på EUs direktiv om förnybara energikällor, bland annat direktivet rörande elproduktion från förnybara källor (com2001/77/EC).

- Det här är första gången DHL Sverige köper grön el i stor skala. Det är ett viktigt steg då vi har ett 70-tal olika lokaler i Sverige med en sammanlagd yta om cirka 770000 kvadratmeter som ska värmas upp varje år. Vi ser över andra avtal som löper, med målet att bli totalt försörjda av grön el. Dessutom fortsätter vårt energioptimeringsarbete för att sänka vår elförbrukning. För nybyggda terminaler och vid renovering av befintliga terminaler söker vi alltid minska vår totala elanvändning, säger Per Karjer, chef DHLs fastigheter i Norden.

Den gröna elen minskar DHLs koldioxidspåverkan med 7900 ton koldioxid under tredje kvartalet 2008 och helåret 2009. El i verksamheten används bland annat till uppvärmning av terminaler och det är viktigt ur arbetsmiljösynpunkt. Bolaget arbetar kontinuerligt med att öka effektiviteten i energiförbrukningen. Vädertätning av portar och andra åtgärder i samband med renoveringar och nybyggen ger ofta goda resultat när det gäller att minska energibehov, men uppvärmning måste ändå till.

DHL arbetar systematiskt med att minska miljöpåverkan och gör detta på flera sätt inom ett flertal områden:

1. Optimering av fordonsflottan

Utbyte av fordon som går på fossila bränslen till fordon som drivs av miljövänliga alternativ.

2. Energieffektivitet

Öka energiutnyttjandet i sorteringsanläggningar och lagerbyggnader. I nya byggnader används modern teknik för att öka energieffektiviteten.

3. Innovativ teknik

Aktiviteter som syftar till att på ett innovativt sätt utveckla produkter och transportsystem är samlade i ett innovationscenter, där fokus ligger på logistiktrender för framtiden.

4. Ändrat beteende

Utbildningsprogram för att öka medvetenheten om miljöfrågor bland medarbetare.

5. Delat ansvar

Initiativ och styrmedel för att få underleverantörer att minska sina koldioxidutsläpp.

Information om koncernens GoGreen-program och hållbarhetsredovisning finns på www.dpwn.com och www.dhl.se.