Intresset för miljöanpassade transporter ökar

Kvalitet, transporttider, pris får konkurrens av miljöpåverkan vid vad val av transportleverantör Stockholm, 28 november 2006 – Företag som har gröna logistikflöden kan få en konkurrensfördel i framtiden. En grön transport får kosta pengar. Det här är några av resultaten som kommit fram i en webbundersökning som DHL genomfört i Sverige. DHL Express har haft en webbaserad undersökning om transporter och miljö på sin hemsida under perioden 2 – 8 november i år. Över 800 personer svarade på enkäten och svarsfrekvensen uppgick till 74 procent. Majoriteten av besökarna på www.dhl.se är små och medelstora företag som bokar transporter och spårar gods. – Vår undersökning bekräftar något som vi märkt av under senare tid. Fler kunder efterfrågar information om olika transporters miljöpåverkan. Därför har vi valt att utveckla vår produktportfölj med flera miljöanpassade tillval. Idag kan de kunder som vill beställa tidsbestämda expresstransporter med flyg som är koldioxidneutrala, säger Lars Sundman, VD på DHL Express i Sverige. I undersökningen kom det fram att närmare 90 procent av alla respondenter anser det avgörande för jordens framtid med en långsiktig reduktion av koldioxidutsläpp. Lika många anser att näringslivet självt måste bidra med miljölösningar som aktivt minskar nuvarande utsläppsnivåer. Dessutom anser 90 procent det viktigt att politiker fattar beslut som aktivt bidrar till att minska nuvarande koldioxidutsläpp. 67 procent skulle välja att frakta gods med fordon som drivs på miljövänligt bränsle till en liten merkostnad istället för att frakta det med vanligt fordon till standardpris. Över 47 procent anser det rimligt att betala fyra procent eller mer för en miljövänlig transport. 84 procent tycker att det vore bra om varor var märkta med en symbol som visar att de var fraktade på ett miljövänligt sätt. I enkäten fanns en fråga där respondenter fick rangordna betydelsen av pris, kvalitet, transporttider och miljöpåverkan vid en upphandling av en transport. Kvalitet och transporttider var viktigast. På tredje plats kom miljöpåverkan tätt följt av pris. – Det är intressant att se att miljöpåverkan fått ökad betydelse vid upphandling av en transport i webbundersökningen. Framöver får vi se om det här är en varaktig attitydförändring som leder till andra val vid uppköp av transporter, säger DHL Express miljöchef, Ulf Hammarberg. Undersökningen i sin helhet finns på www.dhl.se under Senaste Nytt. Om DHL 1969 startade Adrian Dalsey, Larry Hillblom och Robert Lynn DHL i San Francisco. DHL ägs av Deutsche Post World Net och är indelat i tre affärsområden Express, Global Forwarding och Exel Supply Chain. Bolaget har drygt 285 000 medarbetare och över 4,2 miljoner kunder. Varje år levererar DHL över 1,8 miljarder försändelser till mer än 120 000 destinationer runt om i världen. Deutsche Post World Net är världens ledande logistikkoncern: De integrerade företagen Deutsche Post, Postbank och DHL erbjuder skräddarsydda, kundanpassade tjänster för hantering och transport av gods, information och betalningar. Allt genom ett globalt nätverk som baseras på lokal styrka och kännedom. Deutsche Post World Net är också den ledande leverantören av tjänster inom direktmarknadsföring, och med en unik portfölj av resurseffektiva outsourcing- och systemlösningar för brevhantering. 2005 hade koncernen en omsättning på 56 miljarder euro. Omkring 500 000 medarbetare i mer än 220 länder och territorier gör koncernen till en av de största arbetsgivarna i hela världen. För mer frågor kontakta: Cornilla von Plomgren Informationschef, DHL Express (Sweden) AB Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80 Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com