Logistiken för Sony VAIO flyttas till DHL:s högsäkerhetslager i Jönköping

Logistiken för Sony VAIO flyttas till DHL:s högsäkerhetslager i Jönköping

Jönköping, 28 februari, 2011 – Sony Nordic, en del av Sony-koncernen, flyttar nu lagerverksamheten för Sonys bärbara och stationära VAIO-datorer från Frankfurt till det nordiska centrallagret hos DHL Supply Chain i Jönköping. Flytten innebär att DHL Supply Chains högsäkerhetslager i Torsvik utanför Jönköping nu tar ett större grepp om Sony Nordics produktsortiment, som exempelvis tv-apparater, kameror, hemmabiosystem och stereoapparater.

Sony Nordic väljer nu att konsolidera logistikflödet och flyttar därför lagerverksamheten för VAIO-datorer med tillhörande datorväskor, batterier, möss och tangentbord till det nordiska centrallagret hos DHL Supply Chain utanför Jönköping.

Det utökade avtalet innebär att DHL Supply Chain tar ett större grepp över Sony Nordics lagerhållning och lagerstyrning samt orderplock och packning av elektronikartiklar.

Lagerhållning av konsumentelektronik kräver en hög nivå av säkerhet och en noggrann processhantering. DHL:s anläggning i Torsvik utanför Jönköping skyddas enligt säkerhetsklass 3 med den högsta TAPA A-klassificeringen, vilket innebär att byggnaden bevakas genom en helintegrerad säkerhetslösning som omfattar såväl passagesystem och stängda grindar som avancerad kameraövervakning. Sonys VAIO-datorer, och andra särskilt dyrbara produkter, förvaras i specialanpassade säkerhetsburar.

– Vi har tagit ett strategiskt beslut att konsolidera vår logistikverksamhet, för att på så sätt effektivisera både lagerhållning och distribution. DHL Supply Chain hanterar Sony Nordics produkter på ett tillförlitligt sätt sedan 2009, och det känns naturligt att samla flera av våra elektronikartiklar under samma tak. Vi ställer höga krav på DHL Supply Chain som logistikpartner, inte minst ur säkerhets- och kvalitetssynpunkt, och anläggningen i Torsvik passar därför vår verksamhet bra, säger Michael Nielsen, Nordic Supply Chain Manager på Sony Nordic.

– Vi tar nu ett ökat grepp över Sony Nordics produktsortiment, vilket innebär att orderplock och packning av elektronikartiklar optimeras för att öka effektiviteten vid lagerhanteringen och minska antalet transporter till Sonys återförsäljare. Vi är glada över att Sony väljer att samla fler produkter vid DHL:s högsäkerhetslager Torsvik 2, som har ett centralt läge för den nordiska marknaden och är särskilt utformad för konsumentelektronikbranschen, säger David Stenberg, Business Development Manager på DHL Supply Chain.

Slut

För ytterligare information kontakta:
David Stenberg, Business Development Manager
DHL Supply Chain
Mobil: 0733-247 843
E-post: david.stenberg@dhl.com

Stina Thor, presskontakt DHL
E-post: stina.thor@inmema.com

Michael Nielsen, Nordic Supply Chain Manager
Sony Nordic (Denmark)
E-post: michael.nielsen@eu.sony.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med runt 300 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela logistikkedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan, bidrar med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2009 hade koncernen en omsättning på över 46 miljarder euro.

Om Sony
Sony är en ledande global innovatör och tillverkare av audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för både konsument- och proffsmarknaden. Sony är känt för sina produkter inom ljud och bild, såsom tv:n BRAVIA™ LCD High Definition (HD), kompaktkameran Cyber-shot™, videokameran Handycam®, “α” (Alpha) DSLR-kameran, mp3-spelaren Walkman®, datorn VAIO™ och professionell utrustning för HD-inspelning, med XDCAM™ HD i spetsen. Genom att erbjuda HD-produkter inom alla segment tillsammans med sina elektronik-, musik-, bild-, spel-, och onlineverksamheter har Sony en unik position och är ett av världens ledande varumärken inom digital underhållning. Sony-koncernen har omkring 170 000 medarbetare. Genom ett långsiktigt samarbete som officiell sponsor till UEFA Champions League till och med 2012, officiell FIFA-partner till och med 2014 och global sponsor till FIFA World Cup™ 2010 och 2014 inspirerar Sony miljoner fotbollsfans över hela världen. För mer information om Sony Europe, besök http://www.sony-europe.com och http://www.sony-europe.com/presscenter.

Sony, WALKMAN, VAIO, Cyber-shot, Handycam, BRAVIA och XDCAM är registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Sony Corporation. Övriga varumärken eller registrerade varumärken tillhör respektive ägare.