Omorganisation på DHL Supply Chain med nordiskt fokus

Stockholm, 19 december, 2012 – DHL Supply Chain genomför nu en omorganisation och bildar en helt nordisk organisation. Syftet är att skapa snabbare beslutsvägar i en plattare organisation och att på detta sätt öka konkurrenskraften. Omorganisationen innebär att vd Peter Nilsson lämnar företaget då regionansvariga i Sverige, Norge och Finland istället rapporterar direkt till nordiska vd:n Benoit Dumont.

Efter totalt åtta år i ledande befattningar inom DHL Supply Chain lämnar Peter Nilsson nu sin nuvarande position som vd i Sverige och Norge. DHL Supply Chain genomför en omstrukturering av organisationen vilket innebär att landsorganisationen för Sverige och Norge upphör. Istället införs fyra geografiska affärsområden som rapporterar direkt till DHL Supply Chains Norden-vd Benoit Dumont. Organisationen blir därmed plattare och besluts- och kommunikationsvägarna kortare, vilket ökar möjligheten att snabbt utveckla flexibla och kostnadseffektiva lösningar för kunderna.

− Peter Nilsson har haft många framgångsrika år inom organisationen. Jag vill rikta ett stort tack till Peter för ett utomordentligt arbete som vd på DHL Supply Chain. Peter har genom sitt goda ledarskap och sin drivkraft uppnått oerhört goda resultat som skapat en bra grund för oss att stå på i arbetet framöver, säger Benoit Dumont, DHL Supply Chains nordiska vd.

Peter Nilsson inledde resan inom DHL som platschef i Klippan 2005 och åtta månader senare blev han ansvarig för södra Sverige. Under 2008 fick Peter förtroendet att även bli vd i Danmark. År 2009 flyttade han till Norge för att där axla rollen som vd. I mitten av 2011 utvecklades rollen till att även bli ansvarig för verksamheten i Sverige.

Peter Nilsson lämnar sin position som vd för DHL Supply Chain i Sverige och Norge den 1 januari 2013. Peter kommer att ha en stödjande roll vid ledningens implementering av den nya organisationsstrukturen fram till mars 2013.

Slut

För ytterligare information kontakta:
Peter Nilsson
Managing Director Sweden & Norway
DHL Supply Chain
Mobil: 0709-345 920
E-post: peter.j.nilsson@dhl.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 275 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2011 hade koncernen en omsättning på 53 miljarder euro.