Startup från västkusten litar på DHL Express för globala leveranser i tid

Stockholm, 9 maj 2017: Tusenö heter det nystartade svenska företaget som säljer exklusiva klockor över hela världen via e-handel. Två unga killar driver företaget som har globala ambitioner och som tar upp kampen med de etablerade klockmärkena. DHL Express sköter all logistik och ser till att kunderna får sina klockor i tid.

Johan Holsner och Alexander Bendz startade företaget för ett par år sedan och har inte lämnat något åt slumpen. De har ett brinnande intresse för klockor, mode och design och har letat över hela världen för att hitta de rätta komponenterna till klockorna. Stålet kommer från Finland, läder från Italien, glas och urverk från Japan. Idag är produktionen igång och via e-handel når de ut över hela världen.

– Vi drivs av passionen för klockor och det ska genomsyra allt vi gör, från minsta detalj i klockan, till hemsida och leveranser. Det går inte att slarva på en marknad som denna, kunderna kräver hög kvalitet i alla led, säger Johan på Tusenö.

Tusenös första klockor skeppades ut under förra året och ambitionen är nu att växa vidare. Leveranserna är mycket viktiga. Kunder som betalar flera tusen kronor för en klocka kräver snabba leveranser i tid. Tusenö har provat olika leverantörer, med varierande resultat. Via olika ombud kan det ta mycket lång tid innan produkterna når fram och Tusenö har ingen kontroll var de befinner sig.

– Vi kände att DHL Express förstod vår verksamhet och vad vi behövde. Vi får den kvalitet och kontroll som vi kräver och som kunderna förväntar sig. En kund i USA kan få sin klocka på en till tre dagar och vi har hela tiden kontroll på var den befinner sig, berättar Johan.

På sikt ska allt gå via DHL Express, från fabriken i Hong Kong till kunder över hela världen. Idag är USA den största marknaden och Tusenö når sina nya kunder med hjälp av nätet och marknadsföring via bland annat Facebook och Instagram. Den typiska kunden är en man mellan 20 och 45, men även kvinnor köper de snyggt designade klockorna.

Johan och Alexander funderade länge över namnet på bolaget och när blickarna råkade falla på ett sjökort över västkusten, ramlade allt på plats. De tusen öarnas kust fick ge namn och profil åt bolaget och produkterna. Och kunderna gillar det, det upplevs som spännande och annorlunda, i synnerhet för utländska kunder.

Idag ligger vägen öppen för en expansion. Tillverkningen är i full gång och hemsidan välkomnar nya kunder. DHL Express ser till att logistik och leveranser fungerar oavsett volymer och var i världen kunderna befinner sig.

Slut

För ytterligare information:
Tusenö Watches
Johan Holsner, delägare
Telefon: +46 (0)707 60 30 14
E-mail: johan@tuseno.com
www.tuseno.com

DHL Express Sverige
Ann-Kristine Johansson, Marknadschef
Telefon: +46 (0)709-345 684
E-post: annkristine.johansson@dhl.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 350 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL Group. 2016 hade koncernen en omsättning på 57 miljarder euro.