Svensk T-shirtinnovatör anlitar DHL för att erövra världen

Nyheter på T-shirts har redan fått tusentals prenumeranter i Sverige Stockholm, 16 april 2008. Nyheter som förmedlas via specialdesignade T-shirts är ett fenomen som går en ljus framtid till mötes. På ett och ett halvt år har det Umeå-baserade företaget T-Post fått uppemot 3 000 prenumeranter, varav en tredjedel enbart i Sverige. Nu utökas företagets globala satsning genom att T-Post har valt DHL Express och tjänsten Global Mail. T-Post, www.t-post.se, får cirka 100 nya prenumeranter per månad och har under en längre tid haft en i det närmaste exponentiell utveckling. – I och med att de nyhetsbudskap som vi förmedlar har som syfte att skapa diskussion ökar antalet prenumeranter snabbt. T-Post finns i 50-talet länder och genom samarbetet med DHL Express räknar jag med att vi kommer att nå ut till ännu fler länder med våra tröjor, säger Peter Lundgren, grundare av T-Post. T-Posts affärsidé går ut på att identifiera särskilt intressanta nyheter från det stadiga informationsflöde som genereras via radio, tv och tidningar. Därefter bearbetas nyheten med tolkningar, undersökningar et cetera för bli än mer intressant. Sedan illustrerar en designbyrå nyheten. När illustrationerna är klara och tröjorna är tryckta packar Samhall dessa i stora säckar. Därefter tar DHL över och var sjätte vecka får T-Post prenumeranter sina nya T-shirts i brevlådan. – Det är fantastiskt att det med hjälp av Internet och väl utvecklade transporttjänster går att sköta en verksamhet från hemmaplan och ändå nå ut till hela världen. Man kan väl säga att vi har skapat lite av ett självspelande piano, säger Peter Lundgren. Inom en femårsperiod är T-Posts mål att ha minst 1 000 prenumeranter per land, men naturligtvis ännu fler i länder med stora befolkningsmängder. Ett mål som hägrar i just detta sammanhang är den amerikanska marknaden. – För distans- och e-handelsbolag är transportfrågan av avgörande betydelse. Men det spelar egentligen ingen roll vilket land T-Post vill nå. Detta eftersom Global Mail täcker över 200 länder genom DHL och dess ägare Deutsche Posts verksamhet, säger Leif Dixner, säljutvecklingsansvarig för Global Mail på DHL Express i Sverige. Säcken med T-Posts T-shirts hämtas av DHLs kurirfordon och fraktas till Umeå flygplats. Efter att säcken har passerat Arlanda är den spårbar fram tills dess att den når Deutsche Posts internationella sorteringsterminal på Frankfurts flygplats. Därefter sorteras, vägs och frankeras varje sändning för att distribueras med övrig post inom Deutsche Posts globala nätverk, där det lokala postverket i destinationslandet slutligen sköter distributionen till mottagarna. Detta innebär att sändningarna normalt når alla länder i Europa inom 3-5 dagar och hela världen inom maximalt 9 dagar. Det går även att hantera mindre paket, upp till två kilo, via Global Mail. – Tjänsten Global Mail tillåter paket där summan av bredd + höjd + längd får vara upp till 90 cm. Detta gör att det går lika bra att skicka böcker, varuprover och dvd-skivor inom Global Mail som att skicka T-shirts så länge det handlar om s.k. lågvärdegods, som inte behöver införtullas i länder utanför EU, säger Leif Dixner. Enligt den senaste E-Barometern, som genomförs av Handelns Utredningsinstitut, HUI, Posten och Svensk Distanshandel steg den svenska detaljhandelns omsättning inom e-handel från 14,3 miljarder kronor under 2006 till 17,7 miljarder kronor under 2007. För ytterligare information kontakta: Cornilla von Plomgren Informationschef, DHL Express (Sweden) AB Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80 Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com Om DHL: DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHLs internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela världen. Cirka 300 000 medarbetare arbetar för att ge snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2007 hade koncernen en omsättning på 63 miljarder euro.