Två av tre planerar att gå över till miljöanpassad tjänstebil - Osäkerhet kring miljöbilsdefinition hämsko för privata satsningar

Stockholm, 9 oktober 2008. En nyligen genomförd DHL-undersökning visar att 67 procent av svenskarna planerar att välja en miljövänlig tjänstebil inom de närmaste tre åren. Samma undersökning visar även att en övervägande majoritet av svenska folket är villiga att betala för extra för ett miljöanpassat fordon.

Nyligen fattade DHL Express ett historiskt beslut om att satsa på en tjänstebilsflotta som enbart består av miljövänliga fordon. I direkt anslutning till beslutet har DHL genomfört en webb-baserad undersökning kring just miljövänliga fordon. Resultaten visar att miljövänliga fordon och miljövänliga tjänstebilar går en ljus framtid till mötes. Detta eftersom två av tre svenskar med tjänstebil planerar att gå över till ett miljövänligt alternativ inom allra senast tre år.

- Det känns kul att konstatera att vi har tagit ett viktigt beslut kring en fråga som uppenbarligen ligger svenskarna varmt om hjärtat. Samtidigt konstaterar vi att drygt 70 procent saknar en miljöanpassad tjänstebil. Vi hoppas att vårt beslut ska inspirera såväl privatpersoner som företag att satsa än mer på miljöanpassade fordon, säger Lars Jordahn, VD på DHL Express i Sverige.

DHL Express enkät om tjänstebilar har legat på företagets hemsida i en vecka. Enkäten har även skickats till Kungliga Automobil Klubben, KAK:s, medlemmar. Totalt har cirka 400 personer besvarat undersökningen.

En klar majoritet anser att den organisation man arbetar för gör tillräckligt för att bana väg för en övergång till miljöanpassade tjänstebilar, men samtidigt uppskattar hälften att maximalt tio procent av företagets tjänstebilsflotta består av miljövänliga fordon. Och knappt var femte person, eller närmaste bestämt 16,8 procent, uppger att organisationen har 76-100 procent miljövänliga tjänstebilar.

- Detta visar verkligen att det är en fråga där det råder en viss osäkerhet och det är nog viktigt att man skapar en diskussion kring vad som är rimligt i just tjänstebilsfrågan, det vill säga vad som bör betraktas som en miljömässigt hållbar linje ute på företagen, säger Lars Jordahn.

Undersökningen visar att 92,6 procent har tillgång till bil. Av dessa har 67,3 procent tillgång till privat bil, 14,6 procent tjänstebil och 18,1 procent bådadera, det vill säga tjänstebil och privat bil. Av dem som dessutom har tillgång till miljövänliga tjänstebilar rådde något så när jämn uppdelning mellan miljöklassade bilar drivna på bensin/diesel samt etanol. Långt därefter kom hybridbilar och bilar som drivs på bio-/naturgas.

Undersökningen visar även att en övervägande majoritet av dem som har tillgång till en privat bil är villiga att betala extra för en miljöanpassad motsvarighet. Men en stor osäkerhetsfaktor rör definitionsfrågan kring miljöbilar, där hela 58,4 procent uppger att detta är den viktigaste anledningen till att man inte kan tänka sig att betala extra för ett miljöanpassat fordon. Det vill säga skäl som skattelättnader, fri parkering med mera väger tungt i sammanhanget.

- Vår undersökning visar på en beredvillighet i hela samhället för att satsa på miljövänliga fordon. Jag är övertygad om att denna efterfrågan ökar än snabbare i takt med att alltfler tankställen erbjuder fler miljövänliga alternativ än enbart etanol. Men kanske än viktigare är att man sätter ner foten en gång för alla och hittar en gemensam definition för miljöbilar, säger Lars Jordahn.

Storsatsningen på miljövänliga tjänstebilar är ett bra exempel på åtgärder som passar in i DHL och dess ägare Deutsch Post World Nets ambitiösa globala miljöprogram, GOGREEN. Målet med GOGREEN är att senast år 2020 minska koldioxidutsläppen med 30 procent i förhållande till 2007 års nivå.

För ytterligare information kontakta:
Cornilla von Plomgren
Informationschef, DHL Express (Sweden) AB
Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com

Om DHL:
DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHLs internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela världen.

300 000 medarbetare arbetar för att ge snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2007 hade koncernen en omsättning på 63 miljarder euro.