Undersökning - Internetvanor under sommarledighet

Undersökning - Internetvanor under sommarledighet

Internet viktigare än TV i Semestersverige

En färsk undersökning genomförd på uppdrag av DHL Express och i samarbete med Kelkoo, visar att över 80 % av svenskarna kommer att vara uppkopplade under semestern. Närmare en tredjedel av dem som svarat uppger att de inte skulle klara sig mer än en dag utan tillgång till nätet. Och majoriteten tycker att Internetuppkoppling är viktigare än TV.

Sommarfyndar på nätet

Av de drygt 400 personer som deltog i undersökningen uppger 82 % att de kommer att vara uppkopplade under semestern. Och shopping är ett vanligt tidsfördriv. 51 % säger att de shoppar på nätet. Bland landsortsbor är siffran ännu högre. Där nätshoppar 60 % i sommar.

Föga förvånande hamnar resor, medie- och teknikprylar i topp bland de produkter som köps. Men även kläder, inredning, hobbyprodukter och skönhetsartiklar syns i statistiken.

- Shopping på nätet har verkligen slagit igenom på bred front. Nu köper vi det mesta på nätet. Och det är på Internet vi fyndar i sommar, åtminstone pekar tendensen i vår studie på det. Nätbutiker, begagnat- och auktionssajter är klart mer populära än traditionella loppisar och gårdsauktioner, säger Cornilla von Plomgren, kommunikationschef på DHL Express i Sverige.

Lutheranska semesterfirare

Utöver att shoppa och läsa nyheter på webben uppger hälften av respondenterna att de kommer att renovera och jobba i sommar. På landet är det framförallt renovering av hemmet som står för dörren. 71 % har något projekt de ska arbeta med, jämfört med landssnittet på 49 %. Bland storstadsbor är det snarare jobbet som drar. 62 % av storstadsborna jobbar på semestern, att jämföra med 45 % av småstadsborna.

Leveranser till sommarstället

HUI:s prognos för Internethandeln pekar på en omsättning på drygt 20 miljarder under 2008. Det är 4 % av den totala detaljhandeln och enligt DHL:s studie kommer aktiviteten inte att avta under sommaren. Tvärtom pekar undersökningen på att nätbutiker och paketutlämningsställen, som mataffärer och bensinmackar, kan få bråda dagar. 51 % av de svarande vill ha sina inköp levererade med bud eller till valt utlämningsställe. Pris och säkra leveranser är viktigare än hastighet och miljö.

- Att miljöperspektivet inte rankas lika högt är kanske inte så konstigt med tanke på den generella prismedvetenheten på nätet. Därför är det viktigt att nätbutikerna och transportföretagen tar ansvar för de bitarna, säger Cornilla von Plomgren.