Vasaloppet levereras av DHL Freight − transporterar 3 000 par skidor och alla åkares personliga tillhörigheter

Stockholm 15 februari 2013. DHL Freight är i år, för andra året i rad, Vasaloppets officiella logistikpartner. Rollen som logistikpartner innebär att DHL Freight sköter transporten av de cirka 3 000 par skidor som vallas i vallaservicen ut till starten i de olika loppen. Företaget transporterar även alla 65 000 åkares personliga tillhörigheter, från start till mål. Logistikuppdraget gäller samtliga lopp under Vasaloppsveckan 2013. DHL Freight är även värd för TjejVasan.

Engagemanget i Vasaloppet innebär att DHL Freight sköter majoriteten av transporterna under Vasaloppsveckan 2013, som utgörs av åtta olika lopp mellan den 22 februari till den 3 mars. Totalt har loppen 65 000 deltagare. Uppdraget innefattar att hantera vägburna transporter till och från Dalarna för Vasaloppsorganisationen. Det omfattar också transporter av upp emot 3 000 par skidor från vallaservicen och ut till starten, samt transport av samtliga åkares väskor med personliga tillhörigheter från start till mål.

Samarbetet betyder att Vasaloppet får tillgång till DHL Freights erfarna trafikplanerare som har stor lokalkännedom i Dalaregionen, och transportupplägget är givetvis utformat med fokus på minsta möjliga miljöpåverkan.

– DHL Freight är en engagerad och professionell logistikpartner som har såväl kompetensen som kapaciteten att bemästra logistiken kring Vasaloppet. Detta bevisade de redan förra året, under vårt första år som partners. Tävlingsområdet sträcker sig över ett stort område och har ett vägnät och en infrastruktur som är en utmaning att klara av. Det krävs därför en genomtänkt logistik för att få det hela att fungera effektivt, vilket vi är trygga med att DHL Freight hanterar på bästa sätt, säger Anders Selling, vd för Vasaloppet.

I år är DHL Freight även värd för TjejVasan, som går av stapeln den 23 februari. Årets TjejVasa är den 25:e i ordningen och har lockat rekordmånga åkare, 10 000 är anmälda. Det 30 km långa skidloppet mellan Oxberg och Mora är därmed fulltecknat sedan länge. Värdskapet innebär att DHL Freight erbjuder en värmetrailer för åkarna vid starten i Oxberg. När deltagarna sedan kommer till Eldris, 9 km från mål, har DHL Freight en egen station där det bjuds på livemusik i spåret genom rockbandet Cover Girls.

– Engagemanget i Vasaloppet passar oss som hand i handske, vi har många gemensamma värderingar med miljö och hälsa i fokus. Vi är mycket stolta över detta uppdrag och ser fram emot att vara delaktiga i att ge alla Vasaloppsåkare en härlig upplevelse. Som bonus ger det många inom DHL Freight möjligheten att vara med på och vid sidan av spåret. Vi ställer bland annat upp med fem lag i StafettVasan tillsammans med några av våra kunder, säger Peter Hesslin, vd för DHL Freight, som själv deltar i StafettVasan.

I Mora har DHL Freight under hela Vasaloppsveckan en monter på mässområdet, där besökarna har chans att vinna många fina priser.

Följ DHL Freights Vasaloppsengagemang på Facebook:
Vasaloppet levereras av DHL

– Slut–

Presskontakt:

Josephine Uppman, presskontakt DHL Freight
Inmema PR
E-post: josephine.uppman@inmema.com

Emmelie Johansson, marknadschef DHL Freight
E-post: emmelie.johansson@dhl.com

Anders Selling, vd Vasaloppet
E-post: anders.selling@vasaloppet.se

Om Vasaloppet

Vasaloppet är världens äldsta, största och längsta skidlopp. Första loppet arrangerades 1922 och den klassiska 90 km långa sträckan mellan Berga by i Sälen till Mora var länge det enda loppet. I dag omfattar vinterveckan åtta lopp på tio dagar med olika distanser för alla åldrar. Sedan 2009 arrangeras också lopp under sommaren med disciplinerna cykling och löpning. 2012 lockade alla arrangemangen sammanlagt över 80.000 anmälda. Vasaloppet ägs gemensamt av Sälens IF och IFK Mora Idrottsallians.

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 275 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2011 hade koncernen en omsättning på 53 miljarder euro.