DHR tar diskrimineringsärende till tingsrätten

Diskrimineringsombudsmannen beslutade i november, efter ungefär ett års utredning, att lägga ner det ärende där DHR-medlemmen Lars-Göran Wadén anmält X-trafik i Gävle för diskriminering på grund av bristande tillgänglighet. Idag lämnar DHR in en stämningsansökan till tingsrätten för att få ärendet rättsligt prövat.

Lars-Göran Wadén skulle den 2 januari 2015 åka buss till sin bror, men han kunde inte åka med bussen. Anledningen var att chauffören sade att trappliften på bussen inte kunde användas för att han saknade utbildning för detta.

Enligt DO är det oklart om Wadén hade en tillräckligt varaktig kontakt med bussbolaget som trafikerar rutten för X-trafiks räkning, för att den anmälda händelsen ska bedömas som diskriminering. DO bedömer dock att Wadén kan ha blivit utsatt för diskriminering i form av bristande tillgänglighet, men väljer alltså att inte pröva ärendet rättsligt.

DHR har nu beslutat driva ärendet vidare till tingsrätten. Målet är att få till en rättslig prövning och en dom för att få fram rättspraxis och därmed en förtydligad tolkning av bristande tillgänglighet som en form av diskriminering i Diskrimineringslagen.

DHRs förbundsstyrelse anser ärendet vara principiellt viktigt. Tolkningen av lagen bygger på att fall prövas rättsligt och eftersom DO valt att inte driva ärendet vidare och regeringen fortfarande inte kommit med förslag på åtgärder för att stärka lagen, anser DHRs förbundsstyrelse det vara viktigt att få ärendet prövat som ett första steg i att skjuta fram positionerna i frågan.

– Vi är övertygade om att denna kraftfulla handling gynnar våra medlemmar, säger Rasmus Isaksson, DHRs förbundsordförande. Vi vill arbeta för en skarpare lag som ska leda till en minskning av den utestängning som våra medlemmar dagligen är utsatta för.

Kontakt

Förbundsordförande Rasmus Isaksson, tel. 070-508 80 29 vid frågor om stämningsansökan
Ombudsman Karolina Celinska, tel. 08-685 80 34 vid frågor om Diskrimineringslagen
JurJur Kand Charlotta Lagnander, Lagborg Juridik, 070 - 380 95 17, DHRs ombud