Nyhet -

Hasse ”Kvinnaböske” Andersson ger sina tre bästa tips för ett bra liv med diabetes

Melodifestivalsaktuelle Hasse Andersson har diabetes sedan en lång tid tillbaka och berättar i en intervju med Diabetesförbundet hur han lever ett bra liv med sin diabetes.
– Det viktigaste är att äta vettigt och någorlunda regelbundet. Äta sjysta grejer helt enkelt. Det finns jättemycket mat som funkar och sen ibland får man givetvis unna sig något speciellt. Jag tror också att det är med diabetes som med alla andra sjukdomar, att man måste ha en positiv inställning och inte gå omkring och hänga med ögonen. Man får göra det bästa av situationen och hur sjuk man än är så finns det de som har det värre.

Promenader underlättar Hasse Anderssons diabetes
– Det finns ingen medicin i hela världen som kan ersätta en lång promenad, det kvittar om det är insulin eller tabletter, inget är så effektivt. Därför ska man kosta på sig att ta rejäla promenader. Det är kanon, tycker Hasse Andersson.

Förutom promenader och bra mat har Hasse Anderssons diabetes lett till ett brinnande intresse för forskning och han tror på en lösning som inte ligger särskilt långt borta.
– Det finns en massa vi kan göra för att få in pengar till forskning. Jag tror att lösningen på det här med diabetes inte ligger speciellt långt borta, det känns som det händer väldigt mycket och då ska alla få tillgång till det. Jag ser mycket positivt på framtiden trots att jag är så gammal som jag är.