Öppet brev: Behåll den statliga subventionen av insulinpumpar

Det är med stor oro som Svenska Diabetesförbundet följt och engagerat sig i TLV:s pågående översyn av insumlinpumpar inom den statliga subventionen. TLV avser att fatta ett beslut som innebär ändrad praxis kring begreppet ”förbrukningsartiklar”. Om den nya förslaget blir verklighet kan landets befolkning med diabetes få ojämlika förutsättningar att få tillgång till hjälpmedel som insulinpump.

Med anledning av TLV:s förslag skickar Diabetesförbundet idag ett öppet brev till företrädare för Socialdepartementet, Socialutskottet, TLV, SKL och till riksdagens ledamöter.

- TLV har inte befogenhet att ändra den etablerade praxisen rörande insulinpumpar när det inte föreligger ett uppdrag från regeringen och när lagen inte har ändrats, säger Margareta Nilsson, Diabetesförbundets ordförande.

Diabetesförbundet menar att TLV:s förslag är en ändring/omtolkning av lagen. En ändring som endast den lagstiftande församlingen har rätt till, dvs. Riksdagen.

Med utgångspunkt i det öppna brevet kräver Svenska Diabetesförbundet:

att TLV inte ändrar sin tolkning av begreppet ”förbrukningsartiklar” och att insulinpumparna därmed fortfarande omfattas av läkemedelsförmånen,

att ansvarig minister och ansvarigt utskott i Riksdagen klargör att tillgången till insulinpumpar för de personer som behöver dem även fortsättningsvis ska garanteras inom ramen för läkemedelsförmånen.

Läs det öppna brevet här

• tlv
  • förbrukningsartiklar