Unik plattform för registerbaserad diabetesforskning

Vid Sahlgrenska akademin på Göteborgs universitet, genomförs just nu ett mycket lyckat projekt, där man använder data från flera olika svenska register för att skapa en unik plattform för registerbaserad forskning inom hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. Forskningen, som har fått ekonomiskt stöd av Diabetes Wellness Sverige, leds av professor Annika Rosengren.

Med stöd av Diabetes Wellness har Annika Rosengren framför allt utnyttjat data från Nationella Diabetesregistret för att skapa ny kunskap om diabetes hos yngre personer, både typ 1 och typ 2 diabetes.

- Nationella Diabetesregistret är världsunikt dels genom sin storlek och dels genom möjligheten att genom det svenska personnumret följa upp individer med diabetes över tid med avseende på insjuknande i andra sjukdomar genom det svenska patientregistret, förklarar Annika Rosengren. Man räknar med att minst nio av tio av alla med känd diabetes i Sverige finns med i registret.

Genom en unik studiedesign kan man jämföra personer med diabetes med personer utan diabetes i den allmänna befolkningen från totalbefolkningsregistret.

- I sådana analyser har man till exempel funnit att risken för personer med diabetes typ 1 för för tidig död är tre till fyra gånger högre än hos normalbefolkningen. Den ökade risken sågs huvudsakligen bland dem med sämre metabol kontroll och påverkad njurfunktion.

Rosengren och hennes team har också funnit att även om alla riskfaktorer är välkontrollerade, kvarstår en överrisk för flera hjärtsjukdomar, medan det inte kvarstår någon ökad risk för förtidig död. I absoluta tal är riskerna dock relativt låga framför allt bland de yngsta patienterna i studien.

- Personer med typ 1 diabetes är således trots framsteg i behandling fortfarande en sårbar grupp, men risken kan påverkas betydligt i gynnsam riktning genom förbättrad riskfaktorkontroll. Framför allt kan de som inte röker, som har bra HbA1c, välkontrollerade blodfetter och blodtryck, och som inte har tecken på njurkomplikationer förvänta sig att leva lika länge som en person utan diabetes, konstaterar Annika Rosengren avslutningsvis.