Skatteflykt hindrar utvecklingen i Afrika

Alvin Mosioma besöker Sverige 9-16 mars:
– Afrika inte är fattigt, det är Afrika som finansierar den övriga världen. Multinationella företag använder en rad ”kreativa” sätt att flytta vinsterna från Kenya till skatteparadis. Pengarna skapas här, men de stannar inte här – på grund av illegal kapitalflykt och skatteflykt.

Alvin Mosioma, chef för Diakonias partnerorganisation Tax Justice Network Africa (TJN-A), är i Sverige för att lyfta frågan om skatteflykt som hinder för fattiga länders utveckling.

TJN-A arbetar för ett rättvist och demokratiskt skattesystem, mot den nuvarande skattepolitiken där multinationella företag genom en rad "kreativa" lösningar flyttar vinsterna till skatteparadis. Fattiga länder förlorar när storbolag flyr från skatt.

År 2011 förlorade utvecklingsländer 946.7 miljarder USD på grund av så kallad olovlig kapitalflykt, en ökning på 13,7 procent jämfört med 2010. Mer än hälften av kapitalflykten beror på företags skatteflykt i samband med handel. Det inte bara försvårar fattiga länders möjligheter till utveckling utan bidrar också till ett biståndsberoende.

Alvin Mosioma kommer under sitt besök bland annat att delta i olika arrangemang runt om Sverige samt träffa beslutsfattare.

• För mer information om Alvins Mosiomas program och intervjutillfällen kontakta:
    Esther Flores Sedman, pressekreterare 073-442 14 84

Tax Justice Network Africa (TJN-A) startade 2007 och är medlem av den globala organisationen Tax Justice Network. Alvin Mosioma är 41 år och född  Kenyas huvudstad Nairobi, där han också bor och arbetar. Han är utbildad till ekonom i Tyskland.

• skatteflykt
  • kapitalflykt
  • alvin mosioma
  • tjn-a