Borg, Jarnheimer och Lundberg till fintechutmanaren Dicopay

Med den helautomatiserade mobilappen Dicopay kan småföretagaren fakturera direkt efter utfört arbete och få betalt inom några timmar. Marie Lundberg, tidigare VD för Wasa Kredit, tillträder som VD och Lars-Johan Jarnheimer samt Anders Borg investerar och tar plats i bolagets advisory board.

Dicopay är en enkel och säker lösning för fakturering och snabb betalning. Med företagets mobilapp frigörs tid för småföretagaren att arbeta och tjäna pengar och det förbättrar avsevärt likviditeten, en ständig utmaning för många mindre företag.

- Att få vara med om något som bäst kan beskrivas som en revolution i småföretagarens vardag är otroligt roligt. Att få betalt direkt när arbetet är klart och dessutom sköta all fakturering snabbt och enkelt direkt i mobilen är något helt unikt i dag, säger Marie Lundberg, tillträdande VD.

Marie har en lång och gedigen erfarenhet från bankvärlden, nu senast som VD för Wasa Kredit. Innan dess har Marie haft ett antal seniora roller inom Handelsbanken, bland annat som VD för Handelsbanken Finans och chef för utveckling av småföretagaraffären.

- Vi är oerhört glada att få ombord Marie som VD. Hon har ett brinnande intresse att ständigt förbättra de finansiella förutsättningarna för Sveriges småföretagare och kommer vara en ovärderlig resurs. Med Anders och Lars-Johan i advisory board vässar vi dessutom teamet ytterligare, säger Christian Lagerling Styrelseordförande i Dicopay.

Företaget grundades 2017 av en grupp entreprenörer, bland andra Christian Lagerling som också är grundare av investmentbanken GP Bullhound. Företaget är internt finansierat av grundarna samt en utvald grupp av privata investerare. Bland dem finns Lars-Johan Jarnheimer, styrelseordförande i INGKA-holding BV (IKEA-Gruppen) och tidigare VD för Tele2 samt Anders Borg. De tar bägge nu även plats i företags advisory board.

- Småföretagarna utgör över 90 procent av Sveriges företag, men är ändå en ofta negligerad grupp, trots att de utan tvekan utgör ryggraden i svensk ekonomi. Att lägga min tid på att förenkla, minska ekonomisk oro och skala bort administrativt jobb för den gruppen är en självklarhet när jag nu har chansen, säger Anders Borg. Marie Lundberg tillträder som VD den 17 september.

• Finans

Dicopay erbjuder marknadens enklaste och snabbaste fakturatjänst. Fakturerar enkelt via mobilen och ha pengarna på kontot samma dag.

Madeléne Kraemer

Presskontakt CMO 0722150763