Pressmeddelande -

IT-minister Anna-Karin Hatt besöker Alby bibliotek 20 mars under Get Online Week

IT-minister Anna-Karin Hatt besöker Alby biblioteks kursverksamhet onsdagen den 20 mars klockan 9.30 med anledning av den europeiska kampanjen Get Online Week. IT-ministern möter kursdeltagare som prövar på några av alla de möjligheter som Internet erbjuder.

Efter programmet hålls en pressträff klockan 10.30-11.00 inne i Alby bibliotek. Då finns möjlighet att ställa enskilda frågor till IT-minister Anna-Karin Hatt och till Digidel Botkyrka kommun, handledare från Alby fritidsgård och SeniorNet, bibliotekspersonal och kursdeltagare.

Välkommen!

Program:

09.30 Christine Cars-Ingels, Kanslichef Digidel 2013, Ahmad Azizi, Demokratiutvecklare Botkyrka Kommun och Laura Purdy, Digidelansvarig Alby bibliotek hälsar IT-ministern välkommen.

09.40 Christine Cars-Ingels berättar om Digidel 2013 och Get Online Week, Mats Einarsson, Digidelansvarig Botkyrka kommun, berättar om Digidel i Botkyrka, Margareta Berg, bibliotekschef, berättar om bibliotekens roll, en av deltagarna berättar om sina upplevelser. Sedan lämnas ordet över till IT-minister Anna-Karin Hatt.

10.00 IT-ministern deltar i Digidelkursen på biblioteket. Laura Purdy, bibliotekarie, berättar om Alby biblioteks verksamhet. På plats kommer det finnas handledande ungdomar från Alby fritidsgård och SeniorNets handledare samt kursdeltagare rekryterade från bibliotekets besökare.

10.15 IT-ministern får prova på en aktivitet från kursen.

10.30 Pressträff klockan 10.30 Alby Bibliotek med möjligheter för intervju med bl a IT-ministern och representanter från Digidel Botkyrka kommun, handledare och kursdeltagare.

Om Get Online Week

Get Online Week 2013 är en digital delaktighetskampanj som pågår under veckan 18-24 mars i hela Europa med syfte att få fler att börja använda Internet och på så vis stärka medborgare över Europa. I år fokuseras särskilt på ungdomar och arbetsliv. Huvudarrangörer är Telecentre-Europe AISBL, en organisation som sammanför nätverk för ökad digital delaktighet över hela Europa. Get Online Week stöds av Europakommissionen och en rad internationella organisationer. I Sverige deltar i år 111 olika aktörer med aktiviteter över hela landet. Mer information om Get Online Week ges av Telecentre - Europe: www.getonlineweek.eu Information om Get Online Week i Sverige finner du här: http://www.digidel.se/om-oss/kalender/getonlineweek2013/

Presskontakt kampanjen Digidel
Ellen Pettersson, ellen.pettersson@iis.se