Gå direkt till innehåll
Genom DigIT Hubs Missions-program får företag och offentlig sektor stöd att ta sina digitaliseringsprojekt från idé till verklighet.

Pressmeddelande -

Digitala lösningar ska bidra till moderniserad industri och ett hållbart samhälle

Under sommaren har organisationer i södra Sverige ansökt om att bli utvalda till DigIT Hubs Missions-program, där företag och offentlig sektor ges praktiskt stöd till att förverkliga sina digitaliseringsidéer. Idag presenteras tre nya organisationer och projekt som antagits till programmet.

DigIT Hubs Missions-program, som bland annat medfinansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och Region Skåne, innebär att antagna organisationer får jobba med DigIT Hubs team, digitaliseringsexperter och ett stort partnernätverk under sex månaders tid för att ta ett digitaliseringsprojekt från idé till verklighet. Resultatet blir en konkret digital insats som implementeras i den ansökande organisationen, och som delas som referensfall för andra organisationer att ta del och inspireras av.

– Vi har antagit en spännande grupp av Missions-projekt denna omgång, från en rad olika näringar och sektorer. De har alla ambitionen att använda digitalisering för att möjliggöra den gröna omställningen - oavsett om det handlar om att skapa en digital plattform för ekologisk handel, effektivisering inom materialhantering, eller simulering av produktionslinjer för framställning av veganskt växtprotein. Detta ligger helt i linje med DigIT Hubs mål att stötta modernisering av industrin, där vi använder digitala lösningar för att bidra till att samhället som helhet blir mer hållbart, säger Marcus Engqvist, projektledare för DigIT Hubs Missions-program.

De projekten som antagits till DigIT Hubs Missions-program under sommaren 2022 är:

• "Digitala tvillingar för startups" (Edgy Veggie): Edgy Veggie är en startup inom livsmedel som önskar att skala upp sin inhemska produktion av ett veganskt växtprotein. Digitala tvillingar används ofta av etablerade företag för simulering av processer och stöd i beslutsfattande, och i detta Mission ska vi undersöka hur den tekniken kan vara användbar även för startups. Fokus ligger bl.a. på att simulera en framtida produktionslinje och optimera produktion innan investering.

• "Effektiv dataöverföring mellan system" (Hjort Conveyer): Hjort Conveyer är ett materialhanteringsföretag där man idag använder en rad olika system för att driva sina kundunika projekt inom den tillverkande industrin. I detta Mission ska vi undersöka hur man med hjälp av digitala verktyg kan effektivisera överföringen av data mellan denna typ av system, med målsättningen att eliminera analogt arbete och maximera digitalt nyttjande.

• "Kollaborativ och digital handelsplattform" (Mossagården): Mossagården är en ekologisk butik som idag har ett gammalt system för digital närvaro, och en online-butik som inte möter förväntningarna. I detta Mission är målet att ta fram ett koncept och en kravspecifikation som hjälper företag som Mossagården att förenkla digitaliseringen av sin handel, med fokus på funktioner som webshop för B2B och B2C samt kollaborativ eventhantering för externa parter.

Projekten valdes av en jury bestående av representanter från Mobile Heights, Media Evolution, IUC Syd, Lunds Tekniska Högskola, Malmö universitet, Lunds kommun, Malmö stad och RISE Research Institutes of Sweden.

– Att digitalisera är en viktig komponent för att bibehålla sin konkurrenskraft, och vi är därför oerhört glada att kunna anta dessa företags digitaliseringsutmaningar och hjälpa dem uppnå sina digitala mål. Ambitionen är att sprida resultat och insikter från DigIT Hubs Missions-program brett, så att andra organisationer också kan dra nytta av dessa lärdomar. På så sätt bidrar vi till att öka kompetensnivån i hela Sydsverige, säger Linda Håkansson, projektledare för DigIT Hubs Missions-program.

Den tredje omgången av DigIT Hubs Missions-program inleds under hösten 2022 och löper fram till våren 2023, då slutresultaten presenteras och delas. För de organisationer som är intresserade av att söka sig till DigIT Hubs Missions-program så är nästa ansökningsrunda nu öppen fram till 1 december 2022. Ansökan görs här.

Media bjuds in till att följa de valda organisationerna under Missions-programmets gång. Detta erbjuder möjlighet att få en inblick i hur företag och offentlig sektor tar sig an digitaliseringsprojekt, vilka möjligheter och utmaningar som presenterar sig under resans gång, och vilka resultat som ges. Det ger också möjlighet att undersöka samarbetet mellan regionala aktörer som verkar för ökad digitalisering i Sydsverige.

...

Om Edgy Veggie:

Edgy Veggie är ett Malmöbaserat start-up som producerar goda, hälsosamma och hållbara seitanbaserade alternativ till kött! Eddy Veggie är grundat av ett gäng glada och hungriga matentusiaster som har arbetat med livsmedel hela deras liv. Läs mer: https://edgyveggie.se/

Om Hjort Conveyer:

Hjort-conveyor AB är ett materialhanteringsföretag som konstruerar, projekterar och säljer transportsystem för hängande laster både nationellt och internationellt. Deras kunder är framför allt tillverkande industrier med serieproduktion, ofta med inriktning på ytbehandling. Kunderna finns över hela världen men huvudsakligen i Europa. Läs mer: https://hjortconveyor.se/

Om Mossagården:

Mossagården i Veberöd ligger inbäddad mellan pampiga ekar och lummiga beteshagar och det odlas ekologiskt sedan -85. Här startades Sveriges första prenumerationstjänst på grönsaker när Ebba-Maria 1998 började köra ut dem med sitt gamla hästsläp. Läs mer: https://www.mossagarden.se/