Gå direkt till innehåll
Genom DigIT Hubs Missions-program får företag och offentlig sektor stöd att ta sina digitaliseringsprojekt från idé till verklighet.

Första digitaliseringsprojekten antagna till DigIT Hubs Missions-program

Under början av året öppnade DigIT Hub upp sitt nya Missions-program, där sydsvenska företag och offentlig sektor gavs möjlighet att söka om praktiskt stöd till att förverkliga sina digitaliseringsidéer. Idag presenteras de första projekten som antagits till programmet.

DigIT Hubs Missions-program, som bland annat medfinansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och Region Skåne, innebär att antagna organisationer får jobba med DigIT Hubs team, digitaliseringsexperter och ett stort partnernätverk under sex månaders tid för att ta ett digitaliseringsprojekt från idé till verklighet.

Resultatet blir en konkret digital insats som implementeras i den ansökande organisationen, och som delas som referensfall för andra organisationer att ta del och inspireras av.

De första projekten som antagits till DigIT Hubs Missions-program är:

• "Flödesdata för smarta staden” (Landskrona stad): Projektet kommer att undersöka teknologi, processer och arbetssätt för insamling och användning av flödesdata från staden. Målsättningen är att använda digitalisering för att utveckla bättre anpassade tjänster för både invånare, stadens näringsliv, och beslutsfattare.
  • ”Digitalt produktionsunderlag för smart tillverkningsindustri” (Vilax AB): Projektet kommer att introducera digitala verktyg som automatiserar processen för måttbeställning vid kundanpassad produktion. Målsättningen är att använda digitalisering för att förenkla arbetssätt vid framtagning av produktionsunderlag.

Projekten valdes av en jury bestående av representanter från Mobile Heights, Media Evolution, IUC Syd, Lunds Tekniska Högskola, Malmö universitet, Lunds kommun, Malmö stad och RISE Research Institutes of Sweden.

– Behovet av att digitalisera är stort, och det märker vi inte minst på intresset för DigIT Hub och Missions-programmet, säger Marcus Engqvist, projektledare för DigIT Hubs Missions-program.

– Vi ser glädjande på alla de digitaliseringsidéerna vi fått in under ansökningsperioden, där samtliga bedömts utifrån urvalskriterierna Representation, Behov, Hållbarhet och Engagemang. När det gäller de två utvalda projekten så delar de möjligheten för en betydande innovationsgrad och framför allt att resultaten har stor potential att spridas till andra organisationer, säger Britta Duve Hansen, teknisk projektledare hos DigIT Hub.

– Det som är unikt med DigIT Hubs Missions-program är att den hjälp som erbjuds sträcker sig över flera sektorer. Genom programmet så kan vi på ett strukturerat sätt kanalisera den samlade kompetens som finns inom privat och offentlig sektor, akademi, forskningsinstitut och regionens klusterorganisationer, säger Marcus Engqvist, projektledare för DigIT Hubs Missions-program.

De första digitaliseringsprojekten i Missions-programmet går av stapeln i maj 2021, och resultaten kommer att presenteras under vintern 2021.

Nästa ansökningsrunda för DigIT Hubs Missions-program kommer att öppna under hösten 2021, men organisationer kan redan nu uttrycka sitt intresse för deltagande här.

Media bjuds in till att följa de valda organisationerna under Missions-programmets gång. Detta erbjuder möjlighet att få en inblick i hur företag och offentlig sektor tar sig an digitaliseringsprojekt, vilka möjligheter och utmaningar som presenterar sig under resans gång, och vilka resultat som ges. Det ger också möjlighet att undersöka samarbetet mellan regionala aktörer som verkar för ökad digitalisering i Sydsverige.

..............................................................................................................................

Om DigIT Hub

DigIT Hub stödjer ökad digitalisering av små- och medelstora företag (SMF) och offentlig sektor i södra Sverige. Initiativet finansieras med stöd av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och Region Skåne, och leds av de regionala innovationsklusterna Mobile Heights, Media Evolution och IUC Syd i samarbete med Lunds universitet - Lunds Tekniska Högskola, och Malmö universitet. DigIT Hub stöds även av nyckelpartners inom offentlig sektor, industri, akademi och forskning.

Om Landskrona stad

Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök.

Om Vilax AB

Vilax har producerat kvalitetsmöbler för offentliga rum i mer än 70 år. Hållbarhet har alltid varit en viktig del i Vilax verksamhet, med Möbelfakta-märkning och de globala målen integrerade i vår strategi. Som en leverantör av hållbar inredning ser vi digitala verktyg som viktig del av den fortsatta effektiviseringen av vår tillverkning i skånska Staffanstorp.

Kategorier

DigIT Hub stödjer ökad digitalisering av små- och medelstora företag (SMF) och offentlig sektor i Sydsverige.

Initiativet finansieras med stöd av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och Region Skåne, och leds av de regionala innovationsklusterna Mobile Heights, Media Evolution och IUC Syd i samarbete med Lunds universitet (Lunds Tekniska Högskola) och Malmö universitet. DigIT Hub stöds även av nyckelpartners inom offentlig sektor, industri, akademi och forskning. Mer information: www.digithub.se

Mikaela Persson

Presskontakt Projektledare • DigIT Hub +46 (0) 76 414 78 74
    Olivia Samuelsson

Presskontakt Communications Lead +46 76 118 96 56

Relaterat innehåll

DigIT Hub Sweden hjälper företag och offentlig sektor i södra Sverige att digitalisera. Initiativet är medfinansierat av Europeiska unionen, Region Blekinge, Region Kronoberg, Region Skåne och Vinnova, och leds av Mobile Heights (Skåne), Växjö Linnaeus Science Park (Kronoberg) och Blue Science Park (Blekinge). DigIT Hub Sweden stöds även av nyckelpartners inom offentlig sektor, industri, akademi och forskning.

Mer information: www.digithub.se

DigIT Hub