Pressmeddelande -

Peter Jöback tar emot medalj av H.K. Carl XVI Gustaf - signerar samtidigt med Warner Music Sweden

2021 är på många sätt Peter Jöbacks år. Han fyller 50 år, firar 40 år som artist och nu prisas även Peter Jöback för sina insatser inom svenskt musikliv. Hovet har offentliggjort att Peter Jöback ska få ta emot den ärofyllda medaljen Litteris et Artibusav H.K. Carl XVI Gustaf. Dessutom har Warner Music Sweden offentliggjort att man signerat Peter Jöback för framtida samarbeten.

Peter Jöback tilldelas H.M. Konungens medalj Litteris et Artibus, instiftades1853 av kronprins Carl XV, för sina framstående konstnärliga insatser inom svenskt musikliv. Peter Jöback är en av Sveriges mest kända och framstående artister som med en tidig artistdebut som barnskådespelare genom åren medverkat i ett stort antal teateruppsättningar på stora nationella och internationella scener. Medaljförläningsceremoninplaneras till hösten 2021, meddelarHovet på sin hemsida.

- Det är en stor ära och jag är givetvis mycket hedrad. En fantastisk 50-årspresent, säger Peter Jöback i ett uttalande.

I samband med Peter Jöbacks 50-årsdag den 4 juni blev det officiellt att Peter Jöback signerar kontrakt med Warner Music Sweden där han inom en snar framtid kommer att släppa egen nyskriven musik.

Jag är så glad för det här samarbetet! Efter att ha träffat alla toppklass-människor i ”mitt” Warner-team är jag så laddad för att tillsammans ge ut massor av grym musik, säger Peter Jöback.

Warner Music Sweden är ett av Sveriges ledande skivbolag där musiken alltid står i centrum. Skivbolaget verkar som hem åt många nya talanger, blivande stjärnor och legendariska artister och spelar därmed en stor roll i flera framgångsrika artistkarriärer. Tillsammans med Peter Jöback ska de under slutet av sommaren ge ut ny musik.

- Vi är oerhört stolta och glada att få välkomna Peter Jöback till Warner Music. Peter är en ikon och en superstar, såväl på de svenska som internationella scenerna och vi ser fram emot att vara med och förvalta det han uppnått men framförallt vara delaktiga i att utveckla hans musikaliska karriär nu och framöver. Varmt välkommen Peter! säger Mark Fry, CEO Warner Music Nordics.

Pressbild klicka här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Rebecca Foss, presskontakt
      Micael Bindefeld AB
      Tel: 070 – 768 13 97
      rebecca.foss@bindefeldab.se

• peter jöback

Dimberg Jernberg is a Nordic management company founded by Marie Dimberg and Tomas Jernberg.