Bostadsbränderna minskade förra året – men inte här

Bostadsbränderna minskade förra året – men inte här

Under förra året sågs en tydlig minskning av bostadsbränder som krävde insatser från räddningstjänsten. Men i ett län inträffade fler bränder än under något tidigare år. Detta framgår av statistik från Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB), sammanställd av försäkringsbolaget Dina Försäkringar.

Med kylan och mörkrets intåg väljer fler att tända brasor och använda levande ljus. Men det är viktigt att vara försiktig, för de trivsamma stunderna kan snabbt förvandlas till farliga situationer. Årligen inträffar mellan 5 000 och 7 000 bostadsbränder i Sverige som kräver räddningstjänstens ingripande, och tyvärr leder dessa bränder till cirka 100 dödsfall varje år.

Förra årets siffror var emellertid en ljusglimt. Räddningstjänsten var tvungen att rycka ut vid 5 821 tillfällen, vilket var 762 gånger färre än under rekordåret 2021, en nedgång på 11,6 procent. Villabränderna minskade med 8,2 procent och lägenhetsbränderna med hela 16 procent.

– Fram till 2015 minskade bränderna, men de senaste åren har de återigen ökat. Att vi såg en större minskning förra året är givetvis positivt, men det är alldeles för tidigt att tala om ett trendbrott. Att öka medvetenheten om riskerna och vidta rätt åtgärder är avgörande för att minska antalet bränder i hemmet, säger Mia Winberg, försäkringsexpert på Dina Försäkringar.

Vissa län såg dock inte samma positiva utveckling. I Blekinge blev 2022 det värsta året på tio år, så långt som statistiken sträcker sig. Jämfört med 2021 ökade insatserna i Blekinge med 14,7 procent. Även Jämtlands och Västernorrlands län hade fler insatser än året före, med ökningar på 7,9 respektive och 1,8 procent.

Glömda spisar är den överlägset vanligaste orsaken till bränder, enligt Dina Försäkringars genomgång. På andra plats återfinns eldstäder och kaminer, som är den vanligaste brandorsaken i småhus. Andra vanliga orsaker till bränder inkluderar hantering av tändstickor, tändare, cigaretter och användning av levande ljus.

– Många bostadsbränder har sin början i köket, och en av de vanligaste orsakerna är torrkokning. När temperaturen blir för hög kan fett eller olja börja brinna. Därför får man aldrig gå ifrån spisen utan att först stänga av den. Samma försiktighet gäller för levande ljus, de får aldrig lämnas obevakade, säger Mia Winberg, försäkringsexpert på Dina Försäkringar.

För att förebygga bränder betonar Mia också vikten av att regelbundet testa brandvarnarna i hemmet och kontrollera att sladdar och kablar inte har några skador. Se också till att teknisk utrustning som TV och datorer får ordentlig ventilation och lämna inte elektronik på laddning när du går och lägger dig. Skulle ändå olyckan vara framme är det bra att ha en brandfilt eller brandsläckare till hands. Dessutom är det viktigt att man har en hemförsäkring, förklarar Mia.

– Med en hemförsäkring får du inte bara ersättning för skador på ditt hus och dina saker, du kan också få hjälp med kostnaderna om du inte kan bo kvar i din bostad under reparationstiden, säger Mia Winberg, försäkringsexpert på Dina Försäkringar.

Bostadsbränder per län, 2022

Östergötlands län

-15,1 %

46,5

Vanligaste brandorsakerna i svenska hem

Spis – 21,0 %
Eldstad – 15,4 %
Annan eld eller låga – 3,5 %
Cigarett – 3,3 %
Tändsticka eller tändare – 3,0 %
Elledning eller elkabel – 2,5 %
Levande ljus – 2,2 %
Ugn – 1,7 %
Glöd efter eldning eller grillning – 1,4 %
Eluttag eller kontakt – 1,2 %
Elcentral – 0,9 %
Gasbrännare – 0,9 %
Mikrovågsugn – 0,9 %

Dina Försäkringar tipsar – förebygg branden hemma

• Sätt upp brandvarnare. Ha en på varje våningsplan och gärna en i varje sovrum. Testa brandvarnaren en gång i halvåret.
  • Skaffa en spisvakt som stänger av spisen om det blir för hett.
  • Stäng av tv:n helt, det vill säga inte bara på fjärrkontrollen.
  • Stäng av torktumlare, disk- och tvättmaskin när du lämnar hemmet. Använd dem inte heller under tiden du sover, de kan bli överhettade och börja brinna.
  • Lämna inte elektronisk utrustning på laddning över natten när du sover.
  • Investera i jordfelsbrytare. De slår blixtsnabbt av strömmen om de uppstår ett elektriskt fel i din bostad.
  • Ha brandsläckare tillhands om du eldar utomhus och ha alltid elden under uppsikt. Kontrollera att det inte råder eldförbud.
  • Ställ utegrillen i lä och på avstånd från byggnader. Tänd helst kolen/briketterna med eltändare, använd bara godkända tändvätskor (ej T-röd!) och ha alltid en hink med vatten nära.
  • Tänk på askan när du eldar i braskamin. Den kan vara glödhet långt efter den tömts och ska alltid förvaras i ett plåtkärl med tätslutande lock.
  • Skydda all teleutrustning såsom dator, modem och bärbar telefon med åskskydd. Dra ur alla sladdar vid risk för åska.
  • Kontrollera regelbundet lösa sladdar och kablar så att de inte har skador. Teknisk utrustning som till exempel tv, datorer, ljudanläggningar och digitalboxar ska ha god ventilation. Täck inte över sådan typ av utrustning med dukar eller bygg in dem i bokhyllor.
  • Skaffa pulverbrandsläckare på minst 6 kilo, den klarar även elbränder. Ha gärna en extra, mindre i köket.
  • Ha en brandfilt hemma. Den kväver elden utan att själv fatta eld. Bra om spisen eller kläder fattar eld.
  • Komplettera med vattenslang på rulle som räcker runt hela huset. Men spola aldrig vatten på elcentral eller strömförande ledningar.

Källa: Dina Försäkringar

Om statistiken
Statistiken baseras på siffror från Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB