Dina Försäkringar blir en del av den cirkulära ekonomin genom samarbete med Omocom

Dina Försäkringar blir ny försäkringsgivare för Omocoms motorförsäkringar från den 1 januari 2022. Omocom är en försäkringsförmedlare som distribuerar försäkringslösningar till olika digitala delningsplattformar som bland annat Hygglo, Heap Carsharing och Blocket.

– Det finns ett snabbt växande utbud av delningsplattformar för motorfordon och de som delar med sig vill kunna försäkra sina fordon, säger Johan Nordlöf chef partner på Dina AB. Vi vill stötta den framväxande delningsekonomin, tillgodose de försäkringsbehov som finns och därmed kunna vara med och bidra till en hållbar utveckling samt att användandet av befintliga resurser ökar. Tack vare samarbetet med Omocom får vi nu den möjligheten och kan på ett kostnadseffektivt sätt se till att användare av delningsplattformar får den trygghet de vill ha och behöver.

Omocoms affärsidé är att skapa förutsättningar för att öka användningsgraden av befintliga resurser genom att erbjuda försäkringslösningar som ska bidra till att fler vågar ta steget att dela dessa resurser med varandra eller köpa begagnade produkter. Bolaget är registrerade försäkringsförmedlare och distribuerar försäkring till flera olika digitala plattformar.

– Produkter och villkor utvecklas i samråd men Omocom tar hand om all distribution, fortsätter Johan. I detta första skede är samarbetet fokuserat på marknaden inom fordonsdelning men på sikt kan det bli fler marknader och andra typer av plattformar. Vi är mycket glada och förväntansfulla över denna nya affärsmöjlighet och det ska bli spännande att vara en del av Omocoms framtida satsningar.

Omocoms försäkringslösningar erbjuds idag över hela Norden samt i Spanien, Portugal och Tyskland. Dina Försäkringar blir försäkringsgivare för Omocoms motoraffär och samarbetet är en del av Dinagruppens strategiska beslut att satsa på gruppaffär och partnersamarbeten.

För mer information kontakta:
Johan Nordlöf, chef Partner, Dina Försäkring AB
johan.nordlof@dina.se

Tomas Roos, chef Kommunikation och webb, Dina Försäkring AB
tomas.roos@dina.se

Dina Försäkringar är landets sjätte största sakförsäkringsgivare. Läs mer på www.dina.se.