Dina Försäkringar ny Premiumpartner till Skidskytteförbundet

Dina Försäkringar ny Premiumpartner till Skidskytteförbundet

Skidskyttelandslaget har skördat stora framgångar med rekord på rekord de senaste säsongerna och utvecklingen fortsätter. Nu tar Dina Försäkringar plats som Premiumpartner till Skidskytteförbundet med fokus på att utveckla morgondagens stjärnor. Dina Försäkringar blir därmed första nationella partner till Junior-VM i Östersund 2025 och titelpartner till Juniorlandslaget som byter namn till Team Dina Försäkringar.

För att kunna stötta unga aktiva att ta nya kliv i sin utveckling startade Skidskytteförbundet en ny satsning på ett juniorlandslag inför innevarande säsong. Fokus är på de yngre juniorerna och deras möjligheter att slåss om framskjutna placeringar vid Junior-VM på hemmaplan i Östersund 2025. Nu stärks den satsningen ytterligare inom ramen för samarbetet med Dina Försäkringar.

– För oss är det oerhört glädjande att Dina Försäkringar så tydligt väljer att satsa på våra framtida stjärnor, säger Skidskytteförbundets Sportchef Anna Maria Uusitalo. Vi vet att steget upp till senioreliten är en stor utmaning och att det är oerhört betydelsefullt att du förbereder dig på rätt sätt under junioråldern. Många av dessa aktiva går fortfarande på gymnasiet där de har ett bra stöd från skolans tränare. Genom Juniorlandslagets tränare och resurser får de utöver det bra och utvecklande träning främst på helger och skollov.

Ansvariga tränare för Team Dina Försäkringar är före detta världscupåkaren i skidskytte, Emelie Walheim, och dubble olympiske mästaren i längdskidor, Daniel Richardsson. Laget har just avslutat sitt sista försäsongsläger i Idre Fjäll och blickar nu fram emot en spännande säsong som bland annat innehåller ett Ungdoms-OS i Sydkorea och ett Junior-VM i Otepää, Estland. Genom det utvecklade samarbetet med Dina Försäkringar så ges landslagsorganisationen möjlighet att ta ytterligare steg i satsningen på juniorerna och fortsätta att bygga en stödapparat runt laget för att skapa så bra förutsättningar som möjligt.

– De svenska skidskyttarna tar stor plats i svenska folkets hjärtan och ger många människor mycket glädje, säger Gunilla Svensson, vd på Dina Försäkring AB. Engagemanget, det jordnära anslaget och det faktum att det är ett jämställt landslag där män och kvinnor tävlar med samma förutsättningar är något vi verkligen står bakom. För oss är långsiktighet viktigt och därför känns det fantastiskt att vi tillsammans med Skidskytteförbundet kan ta ett grepp om framtiden och stötta både nutida och kommande stjärnor.

Svensk idrott har ett generellt intresse av att få fler idrottare att hålla på längre både inom bredd och elitverksamheten och därför läggs stor vikt vid att göra både träning och tävling mer attraktivt för fler och på att bidra till rörelseglädje.

– Vi vet att åren mellan 16 och 19 är värdefulla och utmanande inom många idrotter, säger Rikard Grip, Generalsekreterare på Skidskytteförbundet. Att nu kunna stärka våra insatser kopplat till de åldrarna tillsammans med Dina försäkringar känns väldigt bra. Att vi delar samma värderingar och att långsiktighet är ett ledord för oss båda stärker samarbetet och kommer vara en viktig del i satsningen på framtidens skidskyttar.

Partnerskapet mellan Svenskt skidskytte och Dina Försäkringar kommer också att stärka föreningarnas arbete med att skapa ännu säkrare idrottsmiljöer där specifika projekt kommer genomföras.