Färre cykelstölder i somras – lägsta på 20 år

Färre cykelstölder i somras – lägsta på 20 år

Cykelstölderna minskade den här sommaren. Jämfört med förra året gjordes närmare 1 900 färre anmälningar. Detta visar siffror från Brå som försäkringsbolaget Dina Försäkringar har analyserat.

Cykelstölderna ökar när det är högsäsong, under perioden maj till augusti sker absolut flest cykelstölder. I år anmäldes 26 553 cyklar stulna under denna period. Det är en nedgång med 6,6 procent mot förra året då 28 428 stölder rapporterades. Det är också den lägsta siffran på över 20 år, inte sedan år 2000 har det gjorts färre anmälningar.

Den mest påtagliga minskningen registrerades på Gotland, där antalet anmälningar minskade med 76 stycken, motsvarande en nedgång på cirka 37 procent. Vidare sågs stora minskningar i Örebro län (-17,3 %) och i Jämtlands län (-15,9 %).

Tittar man på storstäderna var det Göteborg som utvecklades mest positivt. Anmälningarna i Göteborg minskade från 1 921 till 1 688, motsvarande 12,1 procent. Även i Stockholm sågs en minskning, från 3 173 till 3 049 (-3,9 %). I både Stockholm och Göteborg är detta de lägsta nivåerna sedan 2012.

I Malmö ökade däremot antalet anmälda cykelstölder, från 2 052 under förra sommaren till 2 144 i år (+4,5 %). Detta markerar en fortsättning på den negativa trenden som skiljer ut Malmö från de andra storstäderna. Cykelstölderna i staden har nu nått sin högsta nivå sedan 2013.

Lås fast cykeln i ett fast objekt. Det är försäkringsexperten Mias bästa tips för att du ska få ha din cykel i fred.

– Tjuvarna blir alltmer avancerade och det finns till och med ligor som enbart riktar in sig på cyklar. De kan dyka upp med lastbilar och tömma ett helt cykelställ på nolltid, och då finns tyvärr inte mycket att göra förutom att ha en bra försäkring. Men många agerar ändå ensamma, och det är väl känt att tillfället gör tjuven. Om cykeln inte är ordentligt låst kan det självklart vara en frestelse, samtidigt som du gör det väldigt enkelt för tjuven. Så se till att alltid komplettera bakhjulslåset med ett godkänt bygellås eller en kätting, och lås fast cykeln i ett fast objekt, helst i både ram och hjul. Dessutom, tänk på att parkera din cykel där det är mycket folk i rörelse och väl upplyst. Har du en elcykel ska du också alltid ta med dig batteriet eller så ska batteriet vara fastlåst vid cykeln. Just batteriet är extra stöldbegärligt, säger Mia Winberg, försäkringsexpert på Dina Försäkringar.

Anmälda cykelstölder, maj-aug

Östergötlands län

-9,9 %

Dina Försäkringar tipsar – så håller du cykeltjuven borta

• Lås alltid fast din cykel med ett av Stöldskyddsföreningen rekommenderat lås.
  • Sätt låset runt både framhjul och ram i ett fast föremål.
  • Förvara cykeln i ett låst utrymme över natten, till exempel ett cykelförråd eller garage.
  • Om möjligt, skruva av sadeln – det gör att cykeln blir mindre attraktiv att stjäla.
  • Om du har en elcykel – ta med dig batteriet när du lämnar den obevakad.
  • Märk cykeln med MärkDNA – då blir den lättare att spåra.

Källa: Dina Försäkringar

Om statistiken
Statistiken baseras på preliminära siffror från Brottsförebyggande rådet, Brå.