Direkten Entré är butiken med rull på kanelbullarna

Direkten Entré är butiken med rull på kanelbullarna

På Direkten Entré i Trelleborg säljs det mycket bullar i vanliga fall, men natten inför Kanelbullens dag var ugnarna igång redan vid tretiden. Det är många kunder som gör beställningar och vill hämta sina bullar klockan sju på morgonen.

Butiken säljer mycket kanelbullar och vaniljsnäckor varje dag, men på Kanelbullens dag går försäljningen upp betydligt.
– Vi är unika här i Trelleborg, säger Alexandra Larsson på Direkten Entré. Vi var bland de första med bake off och har gjort oss ett namn i stan eftersom vi alltid har nygräddade bullar. Särskilt på fredagar är det många stammisar som kommer in och ska köpa bullar till jobbet.

Men det är inte bara bake off-bullar som går bra. På Direkten Entré gillar man att gynna lokala företagare och kunderna kan därför köpa bullar, mackor och sallader från lokala leverantörer i butiken. För att sälja produkter i äta nu-segmentet rekommenderar Alexandra att man ställer kylen så den syns ordentligt.
– Tänk på att det måste se fräscht och påfyllt ut! Fronta under dagen och var noga med att kolla datum, så det inte ligger något gammalt i kylen.

Hur lyckas man med försäljningen på Kanelbullens dag?
Idag på Kanelbullens dag säljer Direkten Entré kanelbullarna för fem kronor styck. Förra året sålde man 6 000 kanelbullar, i år var redan 1 000 bokade en vecka före.
– Vi började baka vid tretiden inatt för att alla de som beställt skulle kunna hämta sina bullar klockan sju på morgonen.

Redan igår förbereddes alla bakplåtar för att kanelbullarna skulle hinna bakas. Alexandra menar dessutom att bullarna blir bättre när de får jäsa över natten i kylen. Butikens två nya ugnar gräddade sedan 36 plåtar med 24 bullar per plåt för att klara morgontimmarnas försäljning. Därefter fortsätter man att lägga upp kanelbullar för jäsning och bakning under hela dagen. Butiken har öppet från klockan fem på morgonen till tio på kvällen, så det blir en hel del bullar.

Alexandras bästa tips för att få bra fart på bullförsäljningen är att baka mycket och sälja en kaffe med kanelbulle på köpet.
– Våga baka lite mer! Man säljer bäst när det ser inbjudande ut. Det är bättre med ett helt fat med bullar än bara några få. Och en bulle kostar inte mycket att ge bort till den kund som köper kaffe.

Just merförsäljning är något Direkten Entré jobbar mycket med varje dag. Alexandra är övertygad om att det ger fler nöjda kunder.
– Fråga om kunden vill ha något mer och berätta om era erbjudanden. Och glöm inte: du ska alltid ha ett leende på läpparna när du står i kassan!