Direkten Simhallskiosken i Kiruna - Årets Conveniencebutik 2022

Direkten Simhallskiosken i Kiruna - Årets Conveniencebutik 2022

Direkten Simhallskiosken i Kiruna har av Convenience Stores Sweden utsetts till Årets Conveniencebutik 2022. Varje år delar CSS ut utmärkelsen Convenience Retail Awards. Huvudkriteriet är ”bästa förändringsarbete” och de som kan nomineras är alla som har detaljistverksamhet inom convenience, fast food och café.

Ann-Helen och Robert Renblom köpte för fem år sedan Direkten Simhallskiosken som sedan 60-talet funnits på ungefär samma plats i centrala Kiruna. Butiken ligger som en fristående byggnad alldeles bredvid sporthallen i Kiruna och mitt emot simhallen. Därav namnet. Kunderna är till femtio procent stammisar och många kommer från byarna utanför själva centralorten. Förutom en satsning på paket har lösgodis blivit deras speciella skötebarn med 250 sorter och en total försäljning på 15 ton per år. Alltid färskt, fräscht och väl påfyllt.

Paret Renblom siktar också mot det nya Kiruna, den nya stadskärna som byggts upp ett par kilometer utanför den gamla som nu ska flyttas helt och hållet med start i början av september. Direkten Simhallskiosken ligger precis på rätt sida om gränsen och berörs inte i nuläget men de har garderat sig genom att hyra en butikslokal i det nya området som de kommer att öppna senare i höst. Tills vidare driver de båda butikerna.

Motivering till utmärkelsen:
Det handlar inte alltid om att måla med stora penseldrag och skapa det nya och spektakulära. Det kan lika gärna vara att ta hand om det befintliga och utveckla enligt regelboken. Sakta men säkert, en bit i taget, och alltid med det lokala förhållandet i fokus. Lägga till och plocka bort, byta ut och testa. Ta hand om både det affärsmässiga och det rent mänskliga och i slutänden nå lönsamhet. Samtidigt våga sig på helt nya satsningar och inte minst, planera för en framtid som kan komma att bli mycket annorlunda. Precis som Ann-Helen och Robert har gjort.

Med personlig service och engagemang erbjuder Direkten ett brett utbud av varor och tjänster lokalt anpassat till de som bor och arbetar i kvarteret. Vi är idag 177 Direkten-butiker med ytterligare 132 butiker associerade till kedjan, från Kiruna till Trelleborg.