Tredje gången gillt för Kusasa Stars i Gothia Cup

Tredje gången gillt för Kusasa Stars i Gothia Cup

När det sydafrikanska fotbollslaget Kusasa Stars kommer för att vara med i Gothia Cup för tredje gången, finns det även ett flicklag med i truppen.

Direkten sponsrar sedan 2019, Kusasa Stars, ett projekt i kåkstaden Groendal som ligger i Franschoek utanför Kapstaden i Sydafrika. Målet med projektet är att via fotboll hjälpa skolorna i området att utbilda barnen i kåkstaden. Utbildning är enda möjligheten till utveckling och förbättring i detta utsatta område.

–Fotboll är förstås viktigt men det som betyder mest är möjligheten att bidra till barnens utbildning. Vi vill att de genom resan till Sverige och Gothia Cup får upp ögonen för en ny värld av möjligheter och kan se att ingenting är omöjligt, säger Magnus Thell, ansvarig för projektet hos Direkten.

För att få spela fotboll i Kusasa Stars måste man deltaga och vara aktiv i skolundervisningen samt inte ta droger vilket är tyvärr vanligt i yngre åldrar. Som ett kvitto på att det här är ett viktigt och lyckat projekt har Justice som var med i projektet 2018 fått ett stipendium tack vare sitt engagemang i Kusasa Stars. Han går nu på Bridge House, en privat internatskola utanför Franschhoek som är rankad som en av de bästa i området.

Gothia Cup spelas mellan 17-23 juli. När barnen inte har matcher och träningar så kommer de att besöka Liseberg, ha aktiviteter i skärgården, göra olika sponsringsuppdrag, utbyta erfarenheter med spelare från andra lag och uppleva mycket annat som Göteborg har att erbjuda.

För ytterligare information kontakta:
Magnus Thell, 070-651 39 89, magnus.thell@direkten.se

Kategorier

Med personlig service och engagemang erbjuder Direkten ett brett utbud av varor och tjänster lokalt anpassat till de som bor och arbetar i kvarteret. Vi är idag 165 Direkten-butiker med ytterligare 132 butiker associerade till kedjan, från Kiruna till Trelleborg.

Svante Törnqvist

Presskontakt VD / CEO 0765-607919

Direkten - din lokala servicebutik

1997 gick ett antal handlare samman och skapade det som skulle komma att bli dagens Direkten. Idén var en organisation för fria handlare som agerar tillsammans i en kedja. Kedjan främsta uppgift är att stärka sina medlemsbutiker och därför äger medlemsbutikerna kedjan.

Våra butikers starka lokalförankring gör att vi erbjuder ett brett utbud av dryck, konfektyr, tobak, spel samt service och tjänster som post och betaltjänster. Varje butik är expert på sitt kvarter och anpassar sitt utbud efter de som arbetar och bor där. Vi är idag 177 Direkten-butiker samt ytterligare 132 butiker associerade till kedjan, från Kiruna till Trelleborg.

Direktbutikerna Scandinavia AB
Sickla industriväg 3 våning 3