​Henriette Zeuchner ny vd för Discovery Networks Sweden

Henriette Zeuchner har idag utnämnts till ny vd för Discovery Networks Sweden med kanaler som Kanal 5, Eurosport, Discovery Channel och TLC i sin portfölj. Henriette blir ansvarig för den största innehållsinvesteringen någonsin hos Discovery Networks Sweden vilket bland annat inkluderar en rad nya lokalproduktioner, de olympiska spelen 2018-2024 och Allsvenskan 2020-2025. Henriette kommer även att ingå i ledningen för Discovery Nordics Regional Management Team.

Presentationen av Henriette Zeuchner som ny vd kommer veckan efter att Discovery och Eurosport säkrat de exklusiva rättigheterna för Allsvenskan och Superettan från 2020 till och med 2025 där matcherna kommer att sändas på Kanal 5, Eurosport och Eurosport Player. Discovery och Eurosport är även Home of the Olympics i Europa med start i februari 2018 då vinter-OS i Pyeongchang, Sydkorea startar. Discovery Networks Sweden har under det första kvartalet 2017 passerat MTG och är just nu det näst största kommersiella tv-huset i Sverige.

Henriette Zeuchner kommer närmast från rollen som vd för Berling Media AB och har dessförinnan haft flera tunga roller inom den svenska mediabranschen, däribland inom HBO och CANAL +.

”Jag är väldigt glad att Henriette ansluter till mitt nordiska team som vd för den svenska organisationen. Henriette har lång erfarenhet av media- och telekomindustrin och har med sig ett strategiskt tänk som kommer att vara ovärderligt i hennes nya roll. Hennes senaste arbete med att transformerera och effektivisera bokförlagsbranschen på ett imponerade sätt visar att hon är helt rätt person att leda arbetet kring den digitala omställning som Sverige är mitt inne i just nu. Jag är fullkomligt övertygad om att Henriette kommer att leda vårt svenska team till framgång” säger Mike Lang, President International Development, Digital & Discovery Nordics.

Innan hon anslöt till Berling Media var Henriette en del av det banbrytade team som introducerade och utvecklade HBO:s streamingtjänst på den nordiska marknaden. Hon har även arbetat för Arthur D. Little och för IBM samt varit marknadschef för Net 1 och Country Manager för CANAL +.

Henriette sitter i styrelsen för svenska skogsbolaget Holmen AB samt i lokaltidningskoncernen NTM, Norrköpings Tidningars Media AB. 2015 fick hon pris på MegAwards för ”en av de snabbaste digitala omvandlingarna av ett svenskt medieföretag”.

”Discovery Networks är en av de ledande underhållningstjänsterna i Sverige. Förvärvet av de olympiska spelen för de kommande åtta åren och nu Allsvenskan och Superettan, gör dessutom bolaget till ett av de mest kraftfulla mediaföretagen i landet och Norden i allmänhet. Därför känns det definitivt som att jag tar mig an en oerhört spännande roll i branschen just nu” säger Henriette Zeuchner.

”Det faktum att tv-branschen går igenom en otrolig transformation är också en bidragande orsak till att jag väljer den här utmaningen och jag hoppas kunna använda några av mina tidigare erfarenheter i min nya roll. Discovery har genomgående visat en vilja att investera i innehåll, inte minst i lokalproducerad underhållning och sport. Företaget är också villigt att förnya sig och ta risker och jag vet att det finns många duktiga människor i det nordiska teamet såväl som i Discovery och Eurosports digitala organisation. Därför är jag övertygad om att vi har muskler och rätt förutsättningar för att lyckas i framtiden” säger Zeuchner.

Zeuchner börjar sitt nya arbete den 1 september och kommer inte att ge några ytterligare kommentarer i detta skede med hänvisning till sitt nuvarande arbete för Berling Media fram till september.