Företag som struntar i sociala medier blir förlorare

Användandet av Internet exploderar just nu. Vanliga människor har upptäckt sociala medier som bloggar, microblogging, forum och sociala nätverk medan de traditionella medierna tappar mark. Samtidigt undrar företagen och deras reklambyråer, PR-folk och kommunikationsexperter yrvaket vad som händer. Disruptive Media är en heldagskonferens den 16 april på Berns i Stockholm om den glödheta arenan för sociala medier och kommunikation på Internet, av kommunikatörer för kommunikatörer. Det handlar om de stora förändringarna i kommunikation, beteende, dialog, relationer och transparens - inte teknik. Disruptive Media samlar några av de hetaste namnen i Sverige och internationellt för att bjuda på en ännu bättre konferens än Disruptive Medias succédebut i november 2007. "De sociala medierna och den nuvarande internetutvecklingen förändrar verkligheten för alla företag, var sig man väljer att delta eller inte. Vi står mitt uppe i ett paradigmskifte", säger Annika Lidne, arrangör av Disruptive Media, och fortsätter: "De företag som inte redan nu tittar på de här frågorna kommer att hamna i en negativ konkurrenssituation i framtiden." Disruptive Media fokuserar på förändringen i beteende som sporras av möjligheten för alla människor att uttrycka sina åsikter, diskutera och kommentera. Det förändrar blixtsnabbt hur företag måste agera mot sina kunder och intressenter. Kraven på transparens, tillgänglighet och snabba, omedelbara svar sätter press på organisationerna och tvingar fram förändringar. Sociala medier öppnar också för snabb, billig och omedelbar kommunikation med omvärlden, kunder och anställda där företag och organisationer kan skapa användbar och relevant information som i sin tur leder till dialog och mervärde för alla inblandade. Disruptive Media gör neddykningar i två exploderande medieformer: online video och mobil webb. Mobiltelefonen är idag världens mest spridda maskin för att ansluta till Internet och nu börjar människor på allvar använda mobilen för att surfa - vilket ställer nya krav på alla webbsajter. Online video är den snabbast ökande medieformen på internet, vilket är något som privatpersoner upptäckt men inte företagen, ett märkligt faktum med tanke på den emotionella bandbredden och genomslagskraften i video. Keynote-talare på Disruptive Media är Neville Hobson, en av Europas främsta PR-profiler inom sociala medier, grundare av den första PR-byrån i SecondLife, crayon, och en av världens främsta podcastare inom PR och kommunikationssektorn samt även medförfattare till boken, “How to do everything with podcasting” (McGraw-Hill). Bland de svenska talarna finns Joakim Jardenberg, provokativ VD för tidningsutvecklingsbolaget Mindpark, Mattias Östmar, Sveriges främste medieanalytiker som jobbar med djupanalys av sociala medier på PRfekt, Anna Caracolias, VD för det internationellt verksamma mobilwebbföretaget Adimo, Kristofer Björkman, grundare av NewsDesk som jobbar med social pressinformation, Fredrik Svensson, creative director på mediabyrån Starcom och Annika Lidne, management- och kommunikationskonsult med fokus på internet och sociala medier på Lidne Inc.. Moderator är Beata Wickbom, välkänd bland annat från SIME-konferensen. Presskontakt Annika Lidne E-post: annika [at] lidne [dot] com Telefon: 070 435 05 45 Länkar Konferenssajt: www.disruptivemedia.se Information om tidigare konferens med citat Pressbilder från tidigare konferens

• Media, kommunikation