De två största hoten mot ditt professionella rykte

Du kan förlora pengar många gånger, men du kan bara förlora ditt rykte en gång och detta kan underminera alla dina ansträngningar. Det finns naturligtvis många hot, men låt oss titta på två stora hot mot ditt professionella rykte.

1. Stagnationsfällan.  Gary Vaynerchuck, vinentreprenör, författare och internet ikon sa för ett tag sedan i en workshop: “Stop doing stuff you hate, there is no reason today to do things you hate just because you call it work

Om du börjar att känna stagnation i ditt jobb och du inte får ut det du vill av dina talanger, din passion och ambition, då kommer ditt professionella rykte att påverkas och till slut förlorar du i trovärdighet. Du ger inte det du kan i ditt jobb.

Den vitala frågan är om du är där du måste vara eller där du vill vara. Om du inte är där du vill vara, då kan du göra något åt det - eller du borde göra något åt det. Ditt professionella rykte står på spel och värderas ständigt. Och stagnation är ett smygande hot.

2. Att inte känna till sina styrkor. Eric Schmidt - styrelseordförande för Google - sa för ett tag sedan att det vi är absolut sämst på är att känna till våra styrkor som andra ser dem. Först när du känner  dessa och ditt professionella rykte kan du addera reellt värde fullt ut - om inte kan de undervärderas. Vi är däremot ofta väldigt intresserade av våra svagheter, men - jag har hittills inte mött någon som blivit framgångsrik på sina svagheter.

• Brott, juridik, rättsfrågor