Reputation Resumé™ - ett effektivt sätt att marknadsföra dig som konsult

Alla konsulter som vi hittills träffat håller med om den helt avgörande betydelsen av sitt professionella rykte. Ändå är man förvånansvärt okunnig om hur denna deras främsta tillgång ser ut.

Tom Peters - managementguru i USA som skrev den klassiska artikeln ”A Brand Called YOU" i tidningen Fast Company 1997 - skriver i ett tweet till mig: ”Research clear. Most mis-perceive how they´re perceived. In formal organizations, higher the rank, greater the mis-perception” Detta gäller i hög grad också för konsulter.

Vi får också se en hel del konsultpresentationer som är väldigt traditionella och bygger nästan uteslutande på historiska fakta. Reputation Resumé™ tar ett helt annat grepp och hanterar det som är avgörande idag enligt samstämmig forskning.

Ditt professionella rykte. Härfinns din upplevda expertis, dina talanger kopplat till ditt engagemang, dina drivkrafter, din ambition, din förmåga att inspirera kunder och din trovärdighet. Men det handlar inte om vad du säger om dig själv, det handlar om hur andra upplever dessa avgörande nyckelfaktorer. Detta måste beskrivas på ett trovärdigt sätt.

Din Next Big Thing. Vad vill du åstadkomma framåt i kommande uppdrag hos dina viktiga kunder. Din potential överglänser erfarenhet enligt den spännande forskning jag beskrivit i tidigare bloggar.

- Highlights från din bakgrund - resultat som du är stolt över att ha uppnått.

Vi vill med detta dokument kunna presentera 100% av den kompetens som är avgörande, inte bara de 10-20% som representeras av en ordinär konsultpresentation.