”To hell with facts - we need stories”

Storytelling är idag en av de mest undervärderade affärsstrategierna och detsamma gäller ditt professionella rykte, eftersom det är din historia. Men för att kunna arbeta effektivt med detta och nå fördelarna så behöver du två saker. För det första måste du känna till vilken historia ditt professionella rykte berättar idag. Ingen databaserad test i världen kan ersätta detta.

När du känner vilken historia ditt professionella rykte representerar för kunder och kollegor, då kan du också börja att utveckla den. Vilken historia vill du att ditt professionella rykte ska förmedla om ett halvår, ett år och vad behöver du faktiskt göra. Vilka upplevda styrkor och unika kvaliteter vill du förstärka och vad vill du sätta på din ”att sluta göra lista”?

Men det räcker inte med att bara berätta en bra historia, du måste också vara en. I dagens konkurrenssituation räcker det heller inte med att bara vara en bra historia, du måste också kunna berätta den. En historia är fakta som kopplas med känslor och ska attraherar rätt typ av kunder och uppdrag med ett framgångsrikt resultat.

Om inte du på olika sätt berättar en attraktiv historia, då finns risken att andra börjar berätta en historia som du vare sig har kontroll över eller som du inte vill höra.

• personliga varumärken