Cashew Vegan Kitchen får Djurens Rätt Lunds vegoutmärkelse

Under Djurens Rätt Lunds årsmöte igår delades en helt ny vegoutmärkelse ut. Priset, som kommer att delas ut årligen, går till den restaurang, det café eller motsvarande som under året har lett utvecklingen när det gäller att underlätta för lundabor att göra djurvänliga val i vardagen. År 2016 gick priset till Cashew Vegan Kitchen.

– I höstas lanserade vi vår djurvänliga restaurangguide VegoLund och vi insåg snabbt hur mycket det finns att välja på. Vi frågade våra följare och medlemmar vem de tyckte förtjänade en utmärkelse för sitt arbete. De som nominerades flest gånger blev även desamma som juryns val. Cashew Vegan Kitchen har en inspirerande passion för sitt mathantverk och gör det till ett sant nöje välja djurvänligt i vardagen, säger Erik Anderberg, som vid årsmötet valdes till avdelningens nya ordförande.

På årsmötet var systrarna Ailham Vozzis och Aidah Samphanis som driver Cashew Vegan Kitchen på plats för att motta utmärkelsen till medlemmarnas applåder.

– Det har varit mycket hårt jobb under året med många sena nätter, men all uppskattning från våra gäster gör det värt det. Vi är så tacksamma för att vi får ta emot den här utmärkelsen, sa de.

Motiveringen till utmärkelsen:
Cashew Vegan Kitchen har under året som gått placerat Lund på vegankartan. Genom hemlagade luncher lagade med en stor dos kärlek och med sina kreativa och smakrika sötsaker har de tagit både lundabor och besökare med storm. De har sannerligen gjort det både enkelt och till ett sant nöje att välja djurvänligt i vardagen.

VegoLund:

I höstas lanserades Djurens Rätt Lunds djurvänlig restaurangguide VegoLund där det nu listas drygt femtio restauranger och caféer i Lund som erbjuder veganska alternativ.
Se guiden här: djurensratt.se/vegolund

Erik Anderberg