Djurens Rätt överlämnar diplom till pälsfria butiker i Sundsvall den 29 november

Fredag den 28 november är det internationella pälsfria fredagen. På lördag kommer därför pälsfria butiker i Sundsvall att bli uppvaktade av medlemmar i Djurens Rätt.

Tillsammans med jättekaninen Kajnin överlämnar Djurens Rätt diplom till de 33 butiker i Sundsvall som gått med i Fru Free Retailer Program och därmed finns med på Djurens Rätts pälsfria lista.

- Vi ser en ökande svensk pälsexport och vi har en internationell pälshandel som omsätter miljardbelopp. En del modeskapare har börjat använda päls i sina nya kollektioner. Då är det extra viktigt att det finns butiker som säger nej till att sälja kläder med pälsdetaljer, säger Olle Selin, kontaktperson för Djurens Rätt Sundsvall-Timrå.

Det är inte längre så vanligt med hela pälskappor i Sverige. Däremot är det vanligt att päls säljs som detaljer på kläder.

Genom att överlämna diplom till de butiker som gått med i Fur Free Retailer Program vill medlemmarna i Djurens Rätt visa sin uppskattning och uppmuntra fler kedjor att göra detsamma.

Tid:Lördagen den 29 november. Diplomutdelningen börjar kl.10.00

Plats: Utdelningen börjar med butikerna i Birsta city och avslutas med butikerna i Sundsvall city

Kontaktperson: Olle Selin, kontaktperson Djurens Rätt Sundsvall-Timrå