Här plågas hönor ihjäl hos Sveriges största äggproducent – slås med påkar, kläms i dörr och slängs levande i container

En arbetare sätter en höna i en dörröppning och slår igen dörren med full kraft. När den öppnas igen flaxar hönan runt på marken och är fortfarande vid liv när hon kastas i en container. Andra hönor slås upprepade gånger med påkar. De fruktansvärda scenerna filmades nyligen av Djurrättsalliansen vid landets största hönseri. Äggen säljs på bland annat ICA och Coop under varumärket Lantägg.

Sveriges största äggproducent, CA Cedergren utanför Mönsterås, säljer ägg från så kallade frigående hönor. Företaget har tillstånd att hålla nästan två miljoner hönor, och varje dag skickas 1,2 miljoner ägg ut till bland annat ICA och Coop. Äggen säljs bland annat under namnet Lantägg.

När en höna i äggindustrin är cirka ett och ett halvt år är hon sliten och slaktas. Djurtransporterna får inte med sig alla hönor från stallet – som rymmer närmare hundra tusen fåglar – och kvar blir en del individer som företaget behöver göra sig av med innan byggnaden ska tvättas och en ny omgång hönor ska sättas in.

I slutet av juni blev två personer från organisationen Djurrättsalliansen vittnen till det brutala våld som de kvarlämnade hönorna utsätts för på CA Cedergren. I en sekvens syns hur en av arbetarna sätter en höna i en dörröppning och slår igen dörren med full kraft. När dörren öppnas igen flaxar hon runt på marken, plockas upp och kastas i en container. En arbetare går fram till containern och slår i den med en påle upprepade gånger medan hönan fortsätter skrika, till slut tystnar hon och slagen upphör. De smygfilmade klippen visar även hur arbetare slår hönor med träpåkar upprepade gånger, mellan slagen hörs skrik.

– Hönornas skrik var det värsta jag hört, ren och skär dödsångest. Hönorna levde fortfarande när de kastades i en container och vi såg hur de försökte ta sig ur den men inte orkade efter alla slag. Det var chockerande att se hur någon kan utsätta andra individer för sådan enorm grymhet, säger Hanna Gisslén, ett av vittnena till händelsen.

Malin Gustafsson, som också var på plats, menar att det inte är någon slump att händelsen fångades på film.

– Vad som är viktigt att komma ihåg är att det här inte är en engångshändelse, hela äggindustrin bygger på våld. Att hönor dödas är rutin och det sker hela tiden. I den svenska äggindustrin lever nästan nio miljoner hönor. När de är cirka ett och ett halvt år gamla räknas de som uttjänta och dödas. De gasas ihjäl i djurstallarna, får halsarna uppskurna och förblöder på slakterier eller dödas på det brutala sätt som vi nu blev vittnen till. Oavsett hur dödandet än sker är det ingenting annat än oetiskt. Vi valde att dokumentera vad djuren utsätts för hos Sveriges största äggproducent, för om människor får se djurens fruktansvärda verklighet kan de ta ställning genom att sluta äta ägg – bara på så vis kan vi få slut på våldet och dödandet, säger hon.

Sedan januari 2020 säljer och marknadsför Dava Foods de ägg som CA Cedergren producerar och förpackar. I Sverige säljs Dava Foods ägg under namnet Lantägg. Sedan samarbetet påbörjades har Lantägg 45-50 procent av marknaden av ägg från hönor “frigående inomhus” i Sverige.

– Vad ser människor framför sig när de hör orden ”frigående” och ”lantägg”? Antagligen inte ett enormt industrikomplex med över en miljon hönor som trängs i smutsiga, illaluktande, högljudda stallar. Många människor tar idag ställning mot burägg, men frigående innebär bara en annan typ av bur, det är ingen miljö som en höna någonsin skulle välja. Branschen har lyckats ge sken av att så kallat “frigående” är bättre, men dess enda syfte är att utnyttja kännande individer, säger Hanna Gisslén.

Länk till filmmaterialet: https://vimeo.com/445110220

Läs mer här: https://djurrattsalliansen.se/2020/08/06/avslojande-frigaende-honor-plagas-ihjal-hos-sveriges-storsta-aggproducent/

Hanna Gisslén, talesperson för Djurrättsalliansen, 070 021 28 33, hanna@djurrattsalliansen.se
Malin Gustafsson, talesperson för Djurrättsalliansen, 070 270 14 74, malin@djurrattsalliansen.se