Hönor plågades till döds hos Sveriges största äggproducent – förundersökning läggs ner

Förra sommaren blev två personer från Djurrättsalliansen vittnen till hur personal hos landets största hönseri plågade hönor till döds. Händelsen filmades och fick stor uppmärksamhet i medier och väckte starka reaktioner hos allmänheten. Länsstyrelsen åtalsanmälde händelsen för djurplågeri men nu har åklagaren valt att lägga ner förundersökningen.

En höna sattes i en dörröppning och en arbetare slog igen dörren med full kraft. När den öppnades igen flaxade hönan runt på marken och var fortfarande vid liv när hon kastades i en container. Andra hönor slogs upprepade gånger med påkar. De här händelserna utspelades hos Sveriges största äggproducent, CA Cedergren, under förra sommaren och filmades av två personer från Djurrättsalliansen. Filmmaterialet väckte starka reaktioner hos allmänheten och uppmärksammades av flera medier. Länsstyrelsen i Kalmar blev ”chockad av bilderna” och valde att åtalanmäla händelsen för djurplågeri. Nu har åklagaren beslutat att lägga ned förundersökningen. Anledningen enligt beslutet är att det inte gick att identifiera vilka personer det var som sågs i filmerna. Det gick enligt åklagaren inte att komma framåt i ärendet då det var utländska företag inblandade vars huvudmän finns utomlands.

– Självklart är det anmärkningsvärt att ett sådant uppenbart lagbrott inte leder till några konsekvenser, men samtidigt är vi inte heller förvånade. Djurindustrierna går ut på att utnyttja och döda djur så det är en tunn gräns mellan vad som är lagligt och olagligt. Brutalt dödande sker i äggindustrin hela tiden, det är bara det specifika sättet som det görs på i det här fallet som är olagligt. I våra ögon är det lika fel och oetiskt oavsett hur det görs men vissa brutala våldshandlingar är legaliserade och andra inte. Det finns inget humant sätt att döda någon som vill leva och det blir inte rätt bara för att vissa sätt att döda någon är lagligt, säger Malin Gustafsson, talesperson för Djurrättsalliansen.

CA Cedergren är Sveriges största äggproducent. På industrikomplexet utanför Mönsterås i Småland finns det flertalet djurstallar med så kallade frigående system som varje rymmer upp till 91 000 hönor. Totalt har företaget tillstånd att ha närmare två miljoner hönor. Sedan 2020 säljer och marknadsför Dava Foods de ägg som CA Cedergren producerar och förpackar. I Sverige säljs Dava Foods ägg under namnet Lantägg.

– Vad som är viktigt att komma ihåg är att det vi filmade förra året inte är en engångshändelse, hela äggindustrin bygger på våld. Att hönor dödas är rutin och det sker hela tiden. Miljontals hönor hålls i äggfabriker och när de är cirka ett och ett halvt år gamla räknas de som uttjänta och dödas för att ersättas av nya hönor. De gasas ihjäl i djurstallarna, får halsarna uppskurna och dör av blodförlust på slakterier eller dödas på det sätt som vi blev vittnen till i det här fallet. Vi hoppas att människor tar ställning genom att sluta äta ägg – bara på så vis kan vi få ett slut på våldet och dödandet, säger Malin Gustafsson.

CA Cedergren har även uppmärksammats i samband med ett stort utbrott av fågelinfluensan och företaget fick avliva två miljoner värphöns.

Länk till filmmaterialet: https://vimeo.com/445110220

Läs mer här:

Malin Gustafsson, talesperson för Djurrättsalliansen, 070 270 14 74, malin@djurrattsalliansen.se

Telefon Djurrättsalliansen: 072 300 39 00
E-post: info@djurrattsalliansen.se