dLab tar in sammanlagt 20 MSEK i övertecknad emission för fortsatt expansion

Energy tech-företaget dLaboratory AB (dLab), med säte i Lund, tar in 14 MSEK från nya investerare för att få kapital till den planerade marknadstillväxten med avstamp i Norden. Samtidigt har en grupp befintliga aktieägare nyttjat teckningsoptioner vilket tillför bolaget ytterligare 6 MSEK. Som ett led i expansionen anställs Henrik Winberg som Director Global Sales and Marketing.

Efter ett par år av stadig tillväxt på den svenska marknaden satsar dLab under 2020 på att växla upp på sin nordiska hemmamarknad samtidigt som man tar tydligare kliv internationellt. För detta genomfördes en nyemission i januari som snabbt blev kraftigt övertecknad. Bland investerarna som stöttar dLabs tillväxtplaner finns bl.a. ett investerarnätverk under ledning av Alted AB i Stockholm, samt Softhouse Invest i Malmö. Glädjande är också att befintliga aktieägare bekräftar sin tro på bolaget genom nyttjandet av teckningsoptioner.

dLab har ett starkt fäste på den svenska marknaden, med flera regionala elnätsägare som kunder, samt olika pilotprojekt runt om i världen, som exempelvis i Storbritannien och Indonesien. Med kapitaltillskottet ska nu expansionstakten öka, primärt i Norge och Finland.

-Vår lösning digitaliserar elnätsbranschen och skapar stora nyttor, både för nätbolagen och för samhället i stort. Vi är ödmjuka inför den starka efterfrågan, men också angelägna om att kunna göra större insatser hemma och internationellt, säger Mats Didriksson, VD för dLab.

Som ett led i expansionen anställer dLab Henrik Winberg som ansvarig för den globala försäljningen. Henrik kommer senast från rollen som Director Global Sales på Crunchfish. Henrik har lång erfarenhet av internationell försäljning inom högteknologiska branscher och har både byggt upp och lett teams för att utveckla affärsrelationer globalt. Henrik Winberg kommer att arbeta främst med att expandera bolagets kund- och partnerrelationer.

-Det är väldigt roligt att vi har attraherat starka investerare som inte bara bistår oss med kapital utan även med kunskaper nödvändiga för vår fortsatta expansion. Det här är ett kvitto på att vår väg, digitalisering av elnätet, verkligen är vägen framåt för att bygga ett leveranssäkert och hållbart samhälle, säger Mats Didriksson.

dLabs fortsatta expansionsplan innebär att bolaget siktar på att genomföra en börsintroduktion under 2021.

dLab erbjuder en intelligent mjukvarulösning som ger en översikt över elnätets status i realtid och visar på begynnande fel. dLabs plattform kan ge elnätsbolag stora besparingar i form av minskade elavbrott och ett proaktivt underhållsarbete. dLab grundades 2015 av bröderna Fredrik och Magnus Akke och är baserat i Lund.

För mer information kontakta:

Mats Didriksson, VD dLab på 070-2873116 eller mats.didriksson@dlaboratory.com