D-Link lanserar världens första USB-adapter med stöd för Wi-Fi 6

[Stockholm, 25 oktober 2021] – D-Link, en global ledare inom nätverks- och kommunikationsteknik, presenterar världens första USB-adapter med stöd för Wi-Fi 6. Den nya USB-adaptern (DWA-X1850) är snabb och enkel att installera och tillhandahåller en smidig uppgradering för stationära och bärbara datorer genom att uppdatera trådlös anslutning och säkerhet i hemmet eller kontoret. DWA-X1850 är perfekt för personer som vill uppdatera till den senaste Wi-Fi 6-tekniken och uppleva laggfritt onlinespelande, snabb nedladdning av stora filer och buffringsfria videosamtal samt videostreaming i 4K / 8K-upplösning.

Tack vare den senaste Wi-Fi 6-tekniken kan DWA-X1850 tillhandahålla en trådlös kommunikationsanslutning med hastigheter på upp till 1 200 Mbit/s samtidigt som den bidrar till att optimera den totala nätverkseffektiviteten och prestandan. DWA-X1850 är fullt utrustad med MU-MIMO- och OFDMA-teknik som gör det möjligt för Wi-Fi 6-nätverk att nå sin verkliga potential – vilket ger en snabbare och stabilare anslutning även när flera enheter överför data samtidigt i aktiva hem- eller kontorsmiljöer. Dessutom har adaptern stöd för den senaste autentiserings- och krypteringstekniken WPA3, vilket säkerställer säkrare anslutning till trådlösa nätverk.

Den nya lanseringen stöds även av tvåbandsteknik som möjliggör flexiblare anslutning till antingen 2,4 GHz- eller 5 GHz-bandet. Genom att dra nytta av det mindre belastade 5 GHz-bandet kan DWA-X1850 således förbättra den trådlösa anslutningen för ett mer tillförlitligt och snabbt Wi-Fi.

Med sin kompakta konstruktion är DWA-X1850 mycket smidig att bära med sig och lätt att använda. När adaptern ansluts till en USB-port kan den installeras på några sekunder tack vare en förinstallerad programvara. Dessutom har Wi-Fi 6-adaptern stöd för höghastighets-USB 3.2 Gen 1 (USB 3.0), vilket möjliggör maximala dataöverföringshastigheter - som utnyttjar den fulla potentialen hos Wi-Fi 6.

• mu-mimo
  • ofdma