D-Link introducerar en ny serie NAS-produkter för hemmet

D-Link lanserar två NAS-produkter i nya ShareCenter-serien - D-Link ShareCenter Pulse och storebror D-Link ShareCenter Shadow. Med den nya ShareCenter-serien kan man enkelt dela digitala filer och media med andra användare i hemmanätverket eller via internet genom ett webbgränssnitt. Användaren kan även streama lagrad musik, film eller bilder till en mediespelare som kopplas till TV:n.

D-Link introducerar nu ShareCenter-serien som låter konsumenter skydda och dela filer på ett enkelt och lätthanterligt sätt i hemmanätverket eller via internet, genom ett användarvänligt webbgränssnitt. Användarna kan även streama lagrad musik, film eller bilder till en kompatibel mediespelare som till exempel PlayStation 3, Microsoft Xbox 360 eller Boxee Box by D-Link. ShareCenter hanterar enkelt flera strömmar och låter användare streama film, samtidigt som en annan användare exempelvis streamar musik till sin dator.

Tillförlitlig lagring
Digitalt innehåll som laddats ned eller streamas från Internet kan sparas direkt till ShareCenter-produkterna och skyddas med en inbyggd backup. Med stöd för RAID 1 så speglas innehållet från ena hårddisken till den andra, det finns även stöd för Raid 0 och JBOD. Sekretessen och integriteten säkerställs genom att man kan ge rättigheter till användare eller grupper för tillgång till specifika mappar och samtidigt bestämma om de ska ha rättigheter till att kunna läsa eller skriva innehåll i mappen.

– Eftersom konsumenter förlitar sig mer och mer på digitalt innehåll måste hemmalagringen vara optimerad för olika sorters behov samtidigt som den skall vara säker och enkel att använda. Vare sig det handlar om egna bilder eller digitalt innehåll som man köpt på nätet så kommer konsumenter att vilja skydda sina digitala tillgångar. Det är svårt att sätta ett pris på ett fotografi eller en video så säkerhet är en av grundprinciperna för D-Link när det gäller det digitala hemmet, säger Marco Stenvall, produktchef på D-Link.

Småprogram/add-ons möjliggör extrafunktionalitet
Till modellen Sharecenter Shadow (DNS-325) ingår det extra funktionalitet i form av småprogram, så kallade add-ons. Shadow har till exempel möjlighet att streama musik trådlöst till en Logitech Squeezebox-produkt. Det går även att installera Wordpress-bloggar och använda en eMule-klient. Vidare går det, via programmet Audio Streamer, att streama musik eller ljud från NAS-enheten lokalt eller över internet. D-Link kommer även att släppa fler add-ons framöver samt erbjuda ett utvecklingsverktyg (SDK) så att utvecklare kan skapa egna add-ons till Sharecenter Shadow.

Funktioner och egenskaper ShareCenter Pulse (DNS-320)
•    Plats för upp till två stycken 3.5” SATA-hårddiskar. Att få hårddiskarna på plats är enkelt, inga verktyg behövs
•    Gigabit Ethernet samt USB 2.0-anslutning
•    Möjlighet att skapa användare och grupper för att säkra rätt tillgång för rätt person/grupp
•    UPnP Media-server för att kunna streama mediefiler till mediespelare
•    Filserver för lätt åtkomst till filer över internet
•    Inbyggd BitTorrentklient för nedladdning av filer utan dator
•    Enkel ”en-knapps-backup” av USB-minnen
•    Skrivarserver för att dela skrivare med andra användare i nätverket
•    Möjlighet att ansluta en extern hårddisk (eller USB-sticka) via USB och göra tillgänglig i hela hemmanätverket
•    RAID 1 säkerställer automatisk spegling av innehållet från ena hårddisken till den andra (kräver två installerade hårddiskar). DNS-320 klarar också JBOD och Raid 0.
•    Apple Time Machine-support
•    FarStone Backupprogramvara medföljer kostnadsfritt
•    D-Link Green energibesparande design, med möjlighet att schemalägga när enheten ska vara avslagen

Funktioner och egenskaper Sharecenter Shadow DNS-325
•    ShareCenter Shadow (DNS-325) har samma funktioner och egenskaper som DNS-320 men är bestyckad med en snabbare processor 1.2GHz SoC (istället för 800 GHz SoC), ett aluminumchassi samt har 256 MB RAM i RAM-minne (mot Pulse-modellens 128 MB)
•    Nätverksprokollet WebDAV (Web-based Distributed Authoring and Versioning)
•    Squeezecenter-support
•    Möjlighet att installera och hosta Wordpress-bloggar
•    Audio Streamer-server som streamar ljud till
•    SMS- och e-postnotifieringar
•    Remote Backup med snapshot
•    Stöd för UPS-anslutning via USB-porten

D-Link ShareCenter Pulse (DNS-320) finns tillgänglig på svenska marknaden under november till priset 995 kronor inklusive moms (exklusive hårddiskar). D-Link Share Center Shadow (DNS-325) kommer att finnas tillgänglig på svenska marknaden under första kvartalet 2011 till priset 2495 kronor inklusive moms (exklusive hårddiskar).

Produktspecifikationer:

För lågupplösta bilder:

För högupplösta bilder DNS-320:
ftp://ftp.dlink.eu/Product_Images/DNS-320

För högupplösta bilder DNS-325:

För mer information eller produkttest, vänligen kontakta:
Marco Stenvall, Produktchef D-Link Nordic
E-post: marco.stenvall@dlink.se

D-Link är en världsledande leverantör av nätverksprodukter och ip-baserade övervakningskameror till företag och konsumenter*. D-Link är även en banbrytare inom ”grön IT” och var först med att lansera energibesparande nätverksprodukter. Målet är att 80 procent av produkterna ska vara energibesparande 2012, för mer information se www.dlinkgreen.com/se. D-Link grundades 1986 och omsatte 2008 över 1 miljard dollar. D-Link Norra Europa (Norden and Benelux) etablerades 1995 och har idag drygt 60 medarbetare samt kontor i Bryssel, Helsingfors, Haparanda, Köpenhamn, Oslo och Stockholm. www.dlink.se

* Enligt Gartner var D-Link global marknadsledare inom trådlösa accesspunkter till företag 2009 samt global marknadsledare inom Ethernet-baserade switchar till små och medelstora företag.

• nas
  • network attached storage market
  • nätverkslagring
  • upnp media server