D-Link utökar sitt sortiment av snabba 11ac-routrar

D-Link lanserar nu ytterligare en trådlös router inom sitt breda sortiment av konsumentroutrar baserade på standarden 802.11ac. Wireless AC750 Dual-Band Cloud Router (DIR-816L) kombinerar snabba trådlösa hastigheter och utökad trådlös räckvidd med app- och molnteknik. Med D-Links gratisapp och tack vare routerns-USB port kan användaren enkelt förvandla sin vanliga USB-hårddisk till en personlig molnlagringsplats med åtkomst från mobil, surfplatta och dator.

– D-Link har marknadens mest omfattande utbud av 11ac-routrar som nu innefattar hela sex routrar med DIR-816L. Med vår nya router får användaren blixtsnabb trådlös hastighet och optimal täckning i hela hemmet. Det gör routern perfekt för familjer med flera trådlösa enheter i hemmets alla hörn, säger Marco Stenvall, produktchef på D-Link AB.

Dagens användare förväntar sig snabb uppkoppling via sin router oavsett vilken trådlös enhet som är ansluten. D-Links sortiment av 11ac produkter ger alla trådlösa enheter bästa möjliga prestanda oavsett vilken standard som enheten har stöd för via bakåtkompatibilitet med tidigare wifi-standarder 802.11a/b/g/n.

Tack vare D-Links molnteknik ”mydlink” kan användarna hantera sina trådlösa nätverk från distans. Med appen ”mydlink Lite” får föräldrarna full kontroll av barnens aktiviteter på internet och kan blockera användare direkt från sin mobil eller surfplatta – oavsett var de befinner sig.
Med D-Links app ”SharePort Mobile”, som finns till smartphones och surfplattor för iOS och Android, blir de egna filerna tillgängliga från distans via användarens USB-hårddisk. Det går sedan att titta på sina favoritfilmer eller bilder på sin mobil även om man är på resande fot. Och om man behöver mer lagringsutrymme - utan att drabbas av månatliga abonnemangskostnader - är det enkelt ansluta en större USB-hårddisk.

DIR-816L erbjuder hög trådlös prestanda med 802.11ac och så kallad dualband-teknik, vilket innebär två samtidiga trådlösa band (2.4 GHz och 5 GHz) för kombinerade anslutningar på upp till 750 Mbit/s. På 5 gigahertz-bandet är dessutom störningarna mycket färre.

Enkel anslutning och hög säkerhet
Säkerhetsmedvetna användare kan känna sig trygga med funktioner som inbyggd brandvägg, kryptering med WPA/WPA2 och gästnätverk. Det går även att använda WPS (Wi-Fi Protected Setup) för att skapa en säker anslutning av nya enheter utan att behöva ange inställningar eller skapa lösenord.

Anslutningsprocessen är mycket enkel och snabb tack vare den användarvänliga QRS-appen (Quick Router Setup). Användarna kan ladda ned appen gratis från Apple App Store eller Google Play samt hantera installationen av routern utan att behöva röra en dator. Via ett webbgränssnitt kan användaren även sköta avancerade inställningar.

Produktinformation och specifikationer

Läs mer om 802.11ac och 11ac-familjen

Lågupplösta bilder

Högupplöst bild
ftp://ftp.dlink.eu/Product_Images/DIR-816L/

Mer information om mydlink

Wireless AC750 Dual-Band Cloud Router (DIR-816L) blir tillgänglig i butik i slutet av februari och det rekommenderade butikspriset är 595 kronor.

För mer information eller produkttest vänligen kontakta:

D-Link är en världsledande leverantör av nätverksprodukter för det digitala hemmet, företag samt tele- och bredbandsoperatörer. D-Link designar, utvecklar och tillverkar nätverksprodukter som integrerar switching, trådlösa produkter, bredband, lagring, ip-kameror och molnbaserad nätverkshantering. D-Link Norra Europa (Norden och Benelux) etablerades 1995 och har idag drygt 60 medarbetare samt kontor i Bryssel, Helsingfors, Haparanda, Köpenhamn. www.dlink.se

• 802.11ac