Koll på hemmet via mobilen – fast man är borta

- nya produkter minskar risk för vattenskada och inbrott.

Nu kommer D-Links senaste serie smarta hemmet-produkter till svenska butiker. De nya trygghetslösningarna är ett prisvärt och enkelt system för att automatisera hemmet. Man kan känna sig som hemma även när man inte är det och slipper därmed oroa sig i onödan över läckande diskmaskiner, objudna gäster och glömda strykjärn.

Alla produkterna kan prata med varandra, styras och schemaläggas via D-Links app – mydlink Home – hemma eller från distans. Till exempel kan dörrsensorn vara kopplad till en smartplug, som i sin tur tänder en lampa när en rörelse upptäcks och startar ett alarm. Tillsammans erbjuder alla tio produkter över hundra sätt att säkra, koppla upp och automatisera ett hem.

De nya mydlink Home-produkterna inkluderar: vattensensor, batteridriven rörelsesensor, dörr- och fönstersensor, siren samt en central hubb för det smarta hemmet. Sedan tidigare finns det också en rörelsesensor för strömuttag, två kameror och en så kallad smartplug för att slå av och på eller schemalägga elektriska apparater.

Installationen är snabb och enkel via den kostnadsfria appen mydlink Home för Apple iOS och Android-enheter. Det finns heller inga gömda kostnader vid installation eller löpande prenumerationsavgifter

Vattensensor DCH-S160
En trådlös vattensensor som kopplas till ett eluttag och ett wifi-nätverk. Sensorn upptäcker vatten och skickar en push-notis till för att varna att en vattenläcka har skett. Exempel på ideal placering är vid varmvattenberedare, tvätt- och diskmaskiner samt i källare för att få en tidig varning om en potentiell vattenläcka.

Rekommenderat butikspris: 549 kronor.

Dörr- och fönstersensorn DCH-Z110 *
Den batteridrivna dörr- och fönstersensorn, är tre produkter-i-en och innehåller även temperatur- och ljussensor. Enheten varnar när ett fönster eller dörr öppnas och skickar en push-notifiering till appen mydlink Home. Batteriet räcker upp till två år.

Rekommenderat butikspris: 499 kronor.

Siren med batteribackup DCH-Z510 * och siren för strömuttag DCH-S220
DCH-Z510 är en siren med ställbar volym (80-100 dB), och det finns möjlighet att även installera ett backup-batteri som gör att sirenen låter även om strömmen kopplas bort (BL-5C batteri ingår ej). Enheten har sex olika ljud inbyggda och det är enkelt att installera och sköta sirenen via Home-appen. DCH-S220 har samma funktion som DCH-Z510 ovan, men kopplas in i ett strömuttag och kopplas till wifi-nätverket istället.

Rekommenderat butikspris DCH-Z510: 649 kronor.
Rekommenderat butikspris DCH-S220: 449 kronor.

Rörelsesensor med batteri DCH-Z120 *
mydlink Home Battery Motion Sensor (DCH-Z120) varnar via appen när något rör sig i huset - oberoende om användaren är hemma eller bortrest. Batteridriften innebär att man kan placera den var som helst. Förutom rörelsesensor så innehåller DCH-Z120 även temperatur- och ljussensor.

Rekommenderat butikspris: 549 kronor.

Connected Home Hub DCH-G020
mydlink Home Connected Home Hub fungerar som en central kontrollstation och brygga mellan wifi-nätverket och mydlink Home-produkter som baseras på tekniken Z-Wave *.

Rekommenderat butikspris: 849 kronor.

Smart Home HD Starter Kit DCH-107KT
mydlink Home Starter Kit är ett enkelt och praktiskt startkit för att kontrollera, övervaka och automatisera bostaden var man än befinner sig. Startpaketet med beteckningen DCH-107KT innehåller en Connected Home Hub (DCH-G020), dörr- och fönstersensorn (DCH-Z110), siren med batteribackup (DCH-Z510) samt kameran Monitor HD (DCS-935L). Paketet går att utöka med fler enheter efter behov. Mer info: http://bit.ly/mydlink-starterkit-dch107kt

Rekommenderat butikspris: 2299 kronor.

Tillgänglighet
Alla produkterna är tillgängliga per omgående i butik utom mydlink Home Security Starter Kit som kommer i butik under november och kostar 2299 kronor.

Produktvideo

Produktsida

För mer information eller test av produkt, vänligen kontakta:

D-Link är en världsledande leverantör av nätverksprodukter för det digitala hemmet, företag samt tele- och bredbandsoperatörer. D-Link designar, utvecklar och tillverkar nätverksprodukter som integrerar switching, trådlösa produkter, bredband, lagring, ip-kameror och molnbaserad nätverkshantering. D-Link Norra Europa (Norden och Benelux) etablerades 1995 och har idag drygt 60 medarbetare samt kontor i Bryssel, Helsingfors, Haparanda, Köpenhamn. www.dlink.se

• iot
  • internet of things