Nyhet -

Mastercard Start Path handplockar Doconomy för att möjliggöra medveten konsumtion globalt

Docoonomy har valts ut av Mastercards prisbelönade globala startup-accelerator Start Path. Efterfrågan på Doconomys digitala lösningar för en hållbar livsstil med bland annat det marknadsledande Åland Index, som möjliggör påverkansberäkningar mätt i CO2e för varje enskilt inköp, ökar kraftigt. Med Åland Index kan banker erbjuda sina kunder mobila banktjänster som hjälper dem att förändra sina konsumtionsvanor. Start Path ger nu Doconomy möjlighet att accelerera vidareutvecklingen av bolagets ekosystem av tjänster för att ge fler individer möjlighet att i vardagen leva mer klimatsmart.

Av fler än 1500 kandidater väljer det prisbelönta programmet Start Path årligen ut de mest lovande startup-bolagen till att medverka. Doconomy kommer tillsammans med 11 andra startups globalt ingå i den senaste upplagan av Start Path för att tillsammans, med likasinnade innovatörer, forma framtidens handel.

Programmet ger bolagen operativt stöd, kommersiellt engagemang och möjligheten till en framtida strategisk investering. Sedan 2014 har Start Path samarbetat med startups från hela världen som samlat in över 2.7 miljarder dollar i kapital efter avslutat program.

”När vi nu rör oss mot en ”efter pandemin”-värld, är tidpunkten den rätta för att ta täten och bygga vidare på en affärsidé som uppmärksammar några av de största utmaningar vi hittills skådat” säger Amy Neale, Senior Vice President, Start Path & Fintech vid Mastercard. “Mastercard är stolta över att samarbeta med Doconomy och att även med Start Path-programmet kunna bidra till tillväxt genom att erbjuda support och mentorskap”

Doconomy, som grundades 2018, erbjuder digitala lösningar som hjälper varumärken och konsumenter att spåra och mäta koldioxidavtryck. Doconomys mobila banktjänst, DO, erbjuder kunderna ett sparkonto och främjar en hållbar konsumtion. Doconomy samarbetar redan med Mastercard för att erbjuda alla banker, som vill att engagera sina kunder och stimulera dem att agera mer ansvarsfullt. Doconomy levererar redan idag Åland Index till banker i USA, Italien, Sverige, Finland, Danmark och Norge.

Genom Doconomys samarbete med FN:s Klimatsekreteriat (UNFCC) utvecklar vi ett innovativt ekosystem fär att utbilda och engagera människor kring klimatkrisen. Det senaste exemplet är betaversionen av The 2030 Calculator, tillgänglig för alla varumärken, som räknar ut enskilda produkters CO2-avtryck.

”Vi är stolta att Doconomy valts ut av Mastercard till ett sådant högprofilerat globalt program som Start Path. Det är ett kraftfullt nätverk vi nu blir en del av, med många skarpa hjärnor att samarbeta med. Den här möjligheten kommer när världen är i ett skriande behov av hållbara lösningar, i en tid då Doconomy ökar takten och skalar upp såväl storlek som räckvidd. Det är bara att titta ut genom fönstret för att förstå behovet av en mer hållbar framtid. Banker och varumärken samarbetar med oss för att möta kundernas ökade krav på transparens, där datadriven hållbarhet och funktionsdesign blir en naturlig del av det nya normala” säger Mathias Wikström, VD Doconomy.

Doconomy använder innovation, data och design för att hjälpa människor till ett mer hållbart beteende och ansvarsfull konsumtion. Start Path ger Doconomy ytterligare möjlighet att med hjälp av Mastercards nätverk ytterligare accelerera bolagets tillväxt och nå ut på nya internationella marknader.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mathias Wikström, VD Doconomy. Mob: +46708 15 32 03 mathias.wikstrom@doconomy.com

Doconomy

Doconomy, grundat 2018, erbjuder digitala lösningar för att spåra och mäta koldioxidets klimatpåverkan. Doconomys tjänst, DO, är en mobil bank-app som erbjuder sparkonto och främjar en hållbar konsumtion. Påverkansberäkningarna i DO görs med Åland Index som vars data som täcker 99% av den globala marknaden genom ett unikt partnerskap med Trucost, en del av S&P Global. Doconomys samarbete med FN:s Klimatsekreteriat (UNFCCC) kring att utbilda och engagera människor kring klimatet, utvecklas nya innovativa verktyg för att tydliggöra människans klimatpåverkan. Doconomy använder innovation, data och design för att hjälpa människor ändra beteende genom att erbjuda genomtänkta valmöjligheter för att på så sätt skapa en mer ansvarsfull konsumtion. Det senaste exemplet är The 2030 Calculator som möjliggör påverkansberäkningar på enskilda produkter och prissättning av produkternas klimatpåverkan.

Mathias Wikström

Presskontakt Grundare och VD +46 708 15 32 03

Doconomy is the leading provider of innovative tools that enable efficient environmental impact reduction for individuals and businesses

Doconomy, founded in Sweden in 2018, is a world-leading provider of digital services for everyday climate action. Doconomy wants to future-proof life on planet earth by empowering individuals and corporations to take responsibility for their environmental footprint. We firmly believe that the climate crisis can only be solved as a collective. Doconomy is also a partner of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), Mastercard, S&P Trucost, the World Wildlife Fund (WWF), Mitsui, and Parley for the Oceans.

Doconomy
Östermalmsgatan 26A