Flowe är första italienska aktören att implementera Åland Index Solutions

Pressmeddelande -

Flowe (Banca Mediolanum) väljer Doconomy för att mäta klimatpåverkan från konsumtion

Italienska Flowe, som är en del av Banca Mediolanum-koncernen, utvecklar och erbjuder mobila banktjänster som siktar på att utbilda unga i frågor kring innovation och ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Bolaget har valt Åland Index för att kunna erbjuda sina kunder verktyg för att spåra och mäta klimatpåverkan från konsumtion. Flowe blir därmed den fjärde aktören efter Ålandsbanken, Nordea och Bank of the West och den första italienska aktören att ge kunderna skarpa verktyg för att kunna ta större klimatansvar.

Åland Index är en molnbaserad mjukvarulösning, från svenska fintech-bolaget Doconomy, som ger banker och finansiella aktörer möjligheten att erbjuda kunderna klimatpåverkansberäkningar baserad på varje transaktion i deras konsumtion. Något som i sin tur skapar förutsättningar för att hjälpa kunderna att börja göra mer hållbara val i sin vardag.

”Att med Åland Index kunna bistå Flowe och deras klimatsmarta tjänster är en milstolpe för såväl Doconomy som för den italienska finansmarknaden. Flowe är först ut av de italienska bolag som erbjuder mobila banktjänster att samarbeta med Doconomy för att ge kunderna möjlighet att mäta det beräknade koldioxidavtrycket från varje enskilt köp. Doconomys och Flowes filosofier påminner starkt om varandra och har båda fokus på att engagera människor för en bättre värld”, säger Mathias Wikström, vd för Doconomy.

I snabb takt växer nu ett slags nätverk av progressiva banker fram i världen - från USA i väster till Finland i öster, från Sverige i norr till Italien i söder. Under den pågående Covid-krisen har människors intresse för att bättre förstå deras egen påverkan på vår värld vuxit sig starkare. Detta samtidigt som viljan att medverka till ett mer hållbart samhälle, med ett större ansvarstagande genom en mer hållbar livsstil, blir allt tydligare

”Flowes syfte är att ge människor möjligheten att leva ett meningsfullt, hållbart och lyckligt liv. För att kunna erbjuda det valde vi att samarbeta med Doconomy för att kunna ge alla våra användare möjligheten att spåra och mäta klimatavtrycken från sin konsumtion. Vi vill stötta hållbara val, skapa medvetenhet kring beteenden och avlägsna hinder genom försiktig nudging. Flowes mål är att hjälpa våra användare att förbättra sina liv och samtidigt ta hand om vår planet”, säger Ivan Mazzoleni, Cultural Energy Orchestrator på Flowe, och fortsätter:

”Samarbetet med Doconomy har verkligen varit inspirerande. Deras tekniska lösningar är oerhört flexibla vilket gjorde arbetet med att implementera Åland Index i vårt digitala ekosystem väldigt enkelt. Vår ”BetterBeing-plattform” är skapad för de som vill agera i vardagen för en bättre framtid med fokus på innovability – den starka länken mellan innovation och ”sustainability”.

Genom Doconomys partnerskap med Mastercard, som ger varje bank möjlighet att erbjuda kunderna påverkansberäkningar från varje transaktion, expanderar nu Åland Index över världen.

För ytterligare information, kontakta:

Doconomy

Masse Benesch

Head of Communications

masse.benesch@doconomy.com

Flowe

Andrea Sarto / Chiara Calderoni

Omnicom Public Relations Group

+39 348 4928491 / +39 02 62411947

flowe-ita@omnicomgroup.com

______________________________

Doconomy, grundat I Stockholm 2018, erbjuder digitala lösningar för att spåra och mäta klimatpåverkan från konsumtion. Doconomys tjänst, DO - en mobil bank-app som erbjuder sparande och stimulerar en uthålligare konsumtion. Påverkansberäkningarna görs med Åland Index och täcker 99% av världens börsvärde. Detta görs genom ett unikt partnerskap med Trucost, en del av S&P Global. Genom Doconomys partnerskap med FN:s Klimatsekreteriat, UNFCCC, för att utbilda och engagera individer kring klimatåtgärder, kommer ytterligare innovativa redskap för att lättare förklara människans klimatpåverkan att utvecklas. Med det prisbelönade Åland Index, rullas nu möjligheten, att engagera kunder till Everyday Climate Action, ut till alla baker och företag i världen genom tjänsten Åland Index Solutions.

Flowe is a newly created Benefit, pending BCorp and Carbon Neutral company of Mediolanum Group, which aims to educate young people on the issues of innovation and economic, social and environmental sustainability. In this era of infinite possibilities, where younger generations often feel uncertain about their future and unable to choose a direction, Flowe wants to give young people all the methods and tools to develop their potential and live better. Through its mobile app and the growing ecosystem of partners, Flowe aims to build a BetterBeing Economy to help young people live a more meaningful, sustainable and happy life.

Om Doconomy

Doconomy AB som grundades 2018 är både en fintech-startup och en filosofi om hur människor kan använda sina pengar som ett verktyg för att motverka klimatförändring. Doconomys vision är möjliggörandet av en hållbar livsstil för alla, genom att erbjuda enkla banktjänster som kan förändra beteenden, hantera besparingar samt uppmuntra förändringar som leder till en hållbar konsumtion. Doconomy använder sig av Åland Index, som tagits fram av Ålandsbanken för att följa den påverkan som varje transaction har. Följ @doconomy på Twitter för löpande uppdateringar.

Mathias Wikström

Presskontakt Grundare och VD +46 708 15 32 03

Doconomy is the leading provider of innovative tools that enable efficient environmental impact reduction for individuals and businesses

Doconomy, founded in Sweden in 2018, is a world-leading provider of digital services for everyday climate action. Doconomy wants to future-proof life on planet earth by empowering individuals and corporations to take responsibility for their environmental footprint. We firmly believe that the climate crisis can only be solved as a collective. Doconomy is also a partner of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), Mastercard, S&P Trucost, the World Wildlife Fund (WWF), Mitsui, and Parley for the Oceans.

Doconomy
Östermalmsgatan 26A