Pressmeddelande -

Pandemin accelererar Doconomys expansion. +100 banker och bolag från hela världen i partnersamtal för att möta kundernas krav på hållbarhet

Graden av ansvarstagande och behovet av transparens växer nu bland såväl konsumenter som företag. Inte minst bland de mest progressiva bankerna. Nya undersökningar visar att så många som två tredjedelar av befolkningen tror att klimatförändringarna kan vändas genom hur vi människor agerar* och konsumenter vill medverka till en hälsosammare värld både i sin vardag och genom att låta deras pengar verka för en mer hållbar framtid.

I det nya normala har Åland Index, för att bidra till en återuppbyggnad av en sargad värld,på kort tid positionerat sig som den ledande indexlösningen för utsläppsberäkningar av koldioxid vid betalningar och finansiella transaktioner. Redan nu förser Doconomy banker i Sverige, Finland, Danmark, Italien, Norge och USA med möjligheten att engagera sina kunder i dagliga val med positiv påverkan.

”För att möta det globala intresset för Doconomys nuvarande tjänster och bolagets innovationsplaner utsåg årsstämman tre nya styrelseledamöter. Vi är glada att ha Grace Francis, Erik Gutwasser och Carsten Kengeter ombord och tacksamma för deras stora engagemang och erfarenhet när vi accelererar våra insatser för att framtidssäkra vår planet. Med Veronica Augustsson som styrelseordförande därtill är vi väl positionerade för att leverera på vår höga ambition”, säger Mathias Wikström, VD för Doconomy.

Som ny VD ersätter Mathias Wikström Nathalie Green som fokuserar på den fortsatta utvecklingen av de digitala banktjänsterna i DO. Utöver det har Helena Mueller utsetts till chef för Åland Index Solutions för att möta det globala intresset från banker som vill ge sina kunder både mätbarhet och verktyg för att kunna skapa positiv förändring. Avslutningsvis har Johan Pihl utsetts till innovationschef för att leda Doconomys utveckling av innovation och produktutveckling.

”Förtroendet att leda Doconomys styrelse är verkligen spännande och utmanande. Som styrelseordförande är det oerhört inspirerande att mer än 100 modiga och ambitiösa bolag runt om i världen för dialog med Doconomy om partnerskap. Bolag som vill möta sina kunders ökande engagemang i klimatfrågan. Den nya styrelsen, med sin breda internationella erfarenhet, kommer med alla medel stötta teamet på vägen framåt” säger Veronica Augustsson, Doconomys styrelseordförande.

Doconomys styrelse:

Veronica Augustsson, tidigare VD för Cinnober, medgrundare av 7Ridge, som investerar i teknikbolag inom finansiella tjänster, och rankad bland de 50 mäktigaste kvinnorna inom fintech.

Grace Francis, ansvarig för CX på Droga5 London, en del av Accenture Interactive. Grace Francis ingår dessutom i The Accenture Sustainability Committe.

Erik Gutwasser, regionchef för Mastercard i Norden och Baltikum, det mest innovativa och avancerade området i världen inom betalningslösningar.

Carsten Kengeter, privatinvesterare.

Johan Pihl, grundare och Innovationschef på Doconomy med focus på utveckling av innovation och produktutveckling.

Peter Wiklöf, VD för Ålandsbanken och tidigare VD för Crosskey Banking Solutions.

För ytterligare information, kontakta:
Mathias Wikström, VD Doconomy
mathias.wikstrom@doconomy.com

__________________________________________

Doconomy, grundat i Stockholm 2018, erbjuder digitala lösningar för att spåra och mäta klimatpåverkan från konsumtion. Doconomys tjänst, DO - en mobil bank-app som erbjuder sparande och stimulerar en uthålligare konsumtion. Påverkansberäkningarna görs med Åland Index och täcker 99% av världens börsvärde. Detta görs genom ett unikt partnerskap med Trucost, en del av S&P Global. Genom Doconomys partnerskap med FN:s Klimatsekreteriat, UNFCCC, för att utbilda och engagera individer kring klimatåtgärder, kommer ytterligare innovativa redskap för att lättare förklara människans klimatpåverkan att utvecklas.

*https://www.dynata.com/resources/dynata-global-tre...

Om Doconomy

Doconomy AB som grundades 2018 är både en fintech-startup och en filosofi om hur människor kan använda sina pengar som ett verktyg för att motverka klimatförändring. Doconomys vision är möjliggörandet av en hållbar livsstil för alla, genom att erbjuda enkla banktjänster som kan förändra beteenden, hantera besparingar samt uppmuntra förändringar som leder till en hållbar konsumtion. Doconomy använder sig av Åland Index, som tagits fram av Ålandsbanken för att följa den påverkan som varje transaction har. Följ @doconomy på Twitter för löpande uppdateringar.

Mathias Wikström

Presskontakt Grundare och VD +46 708 15 32 03

Doconomy is the leading provider of innovative tools that enable efficient environmental impact reduction for individuals and businesses

Doconomy, founded in Sweden in 2018, is a world-leading provider of digital services for everyday climate action. Doconomy wants to future-proof life on planet earth by empowering individuals and corporations to take responsibility for their environmental footprint. We firmly believe that the climate crisis can only be solved as a collective. Doconomy is also a partner of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), Mastercard, S&P Trucost, the World Wildlife Fund (WWF), Mitsui, and Parley for the Oceans.

Doconomy
Östermalmsgatan 26A