​Att gå på lådan – 5 tips från Mjau

​Att gå på lådan – 5 tips från Mjau

I dag släpper Mjau tredje avsnittet av sin animerade miniserie Kattungeskolan. Skolans sex avsnitt fokuserar på de vanligaste frågorna bland nyblivna kattägare. Innehållet har Mjau utformat tillsammans med sina 100 000 följare på Facebook, och utvalda katthem.

Tredje avsnittet, ”Gå på lådan”, handlar om hur du lär din kattunge att gå på lådan. Här följer en lista på de tips som ges i avsnittet.

Lista: Tänk på detta när du ska lära din kattunge att gå på lådan

1. Lugn och ro
Katter vill uträtta sina behov i lugn och ro, precis som oss människor. Tänk på det när du placerar ut lådan. Ställ den inte där det springer mycket folk, utan mer privat.

2. Vänj katten
För att få din kattunge att vänja sig vid lådan kan du lyfta dit den och låta den sniffa runt. Ett bra tips är att alltid placera kattungen i lådan efter att den har ätit, det är oftast då den behöver gå.

3. Rent och fräscht
Katter är måna om sin hygien, därför är de viktigt att du håller kattlådan ren och fräsch. Om du använder klumpbildande kattsand, tänk på att ta bort klumparna minst en gång om dagen.

4. Ibland blir det fel
Det är viktigt att aldrig straffa en kattunge som gör fel och går på toa någon annanstans i hemmet. Säg lugnt ”nej”, och lyft över den till lådan.

5. Byta sand?
Om du skulle vilja byta från en sand till en annan, så gör det successivt. All kattsand doftar olika, och därför kan de ta ett tag för katten att vänja sig vid den nya sanden.