Mjaus kattmat pryder hyllorna i ryska djurbutiker

Mjau kattmat satsar på ryska marknaden

Mjau kattmat tar klivet in på den ryska marknaden och de ryska konsumenternas intresse för svenska varumärken märks redan i försäljningen. Över 1000 butiker har valt att ta in Mjaus produkter i sitt sortiment i år.

Mjau har mättat många generationer av svenska katter sedan Doggy AB, för 25 år sedan, lanserade Vårgårdas egna kattmatsmärke. Varumärkets försäljningssiffror på dagligvaruhandeln ökar konstant och Mjau har klättrat från tredje till andra plats i kategorin kattmat totalt de senaste två åren, enligt Nielsen Scanning Data*.

Nu är det dags att Mjau lär sig ryska när varumärket tar ett kliv in på den ryska marknaden. Kattmaten lanserades på en av landets största mässor för branschen, Zooshpere, och därefter har djuraffärer runtom i landet visat stort intresse för produkterna. För närvarande finns Mjau i 1003 butiker i landet, med målsättningen att finnas i uppemot 3500 butiker inom de kommande åren.

– Ryssland är en spännande marknad för oss och det märks att intresset för svenska produkter och varumärken är stort. Vi har inte ens funnits ett år på marknaden men finns redan i över 1000 butiker, vilket är helt överväldigande, säger Anna Lindblad, Brand manager för Mjau kattmat.

*Källa: Nielsen Scanning data MAT TY W2017 Värde DVH Totalt