Nu startar Hemlösa katters vecka

Idag börjar Hemlösa katters vecka, och hela 74 ideella katthem engagerar sig med över 100 insamlingslådor placerade över hela Sverige. Bakom initiativet står kattmatsproducenten Mjau, och syftet med veckan är att samla in mat och underlätta för Sveriges katthem, samtidigt som man vill belysa Sveriges största djurskyddsproblem: hemlösa katter. 2017 gick temaveckan Hemlösa katters vecka av stapeln för första gången, och i år är det sjätte året i ordningen.

Under vecka samlar katthemmen in mat genom att ställa ut insamlingslådor i sina lokala matbutiker. Butiksbesökarna kan enkelt göra skillnad genom att köpa kattmat i butiken, för att sedan placera den i insamlingslåda. Dessutom står det tydligt på varje låda vilket katthem som maten går till. Hemlösa katters vecka pågår under vecka 43 i hela landet.

På mjau.se/kattliv/hemlosa-katter/ finns listor över medverkande katthem och butiker.

Lisa Müller

Marknadschef Doggy & Mjau