Källa: Doggy AB

10 tips för dig som vill semestra med hund i sommar

Planera i förväg, res säkert och måna om hundens behov – det är några av de tips som hundmatsproducenten Doggy och campingkedjan First Camp rekommenderar för en hundvänlig semester.

Att ta med hunden på semestern blir allt mer populärt. I en undersökning från Doggy uppger 8 av 10 att de vill ta med sig hunden på sommarens äventyr. Det märks även på landets campingar där hundar börjar bli ett lika självklart inslag som husbil, handduk och hink. En glädjefylld och säker semester för såväl tvåbenta som fyrbenta kräver planering, research och inspiration. Därför har hundmatsproducenten Doggy tillsammans med Sveriges största campingkedja First Camp tagit fram en lista på de tio bästa tipsen för dig som vill semestra med hund i sommar.

10 tips för dig som vill semestra med hund:

Planera i förväg: Förbered er gemensamma semester genom att nosa rätt på stadsparker, badplatser, restauranger, caféer och campingar dit hunden är välkommen. Till hjälp finns det många tjänster som samlar hundvänliga alternativ, som till exempel tamedhunden.se eller Facebookgrupper på ämnet.

Välj ett hundvänligt resmål: En avslappnad vecka på campingplatsen eller sommarstället tillsammans med hela familjen är en riktig höjdare för hunden! Ha hunden i åtanke när ni planerar era stopp, så att hela familjen får en härlig semester. Campingkedjan First Camp har närmare 40 destinationer där husdjur är välkomna. Flera av dem har dessutom hunddusch, rastgårdar och hundbad i närheten.

Res säkert: I bilen och husbilen ska hunden sitta säkert, i en särskild bilbur eller fastspänd med ett säkerhetsbälte för hund. Med en non-spillskål, med en kant som gör att vattnet inte skvimpar ut även om bilresan skulle råka gå på en gropig landsväg, kan hunden dricka när den själv vill under resan. Ta pauser ofta och låt hunden sträcka på benen!

Akta värmen: Hundar blir lätt överhettade. En hund får aldrig lämnas ensam i en bil på sommaren. Tänk på att husvagnar och husbilar kan bli rejält varma snabbt. Och glöm inte att hjälpa hunden att fylla på med vätska!

Vätskeladda: På sommaren kan en del hundar ha svårt att få i sig tillräckligt med vätska. Då är våtmat är ett extra bra alternativ. Är ni på utflykt funkar tetraförpackningen som matskål, den är dessutom enkel att återförsluta mellan serveringarna. Ett tips för riktigt varma sommardagar är att skära patén i små bitar och frysa in. Sen är det bara att plocka fram när vovven behöver extra vätska och svalka.

Koppla av – och koppla på: Ta semester på riktigt. Byt ut arbetsplatsen eller det trånga hemmakontoret mot öppna vidder, skog och milslånga stränder. Koppla ner från jobbmailen och mobilen och ta med hunden ut på korta promenader eller längre äventyr.

Aktivera hunden: Uttråkade hundar skäller mer, och är allmänt rastlösa. Balansövningar, simträning, söklekar eller klassisk apport passar fint på sommaren! Tänk på att värme gör hunden både trött och sugen på skugga. Det är därför klokt att ta löpturen, långpromenaden eller cykelsvängen på morgonen eller på kvällskvisten.

Ta ett hundvänligt dopp: Vill hunden också svalka sig? Klart den ska ta sig ett dopp! Det är dessutom ett perfekt sätt att svalka sig innan bilresan. På internet finns listor med badplatser dit hundar är välkomna. Släng också ett öga på hur det ser ut med algblomning där ni ska bada då det kan vara skadligt för hunden. Leksaker som flyter och kanske till och med en flytväst är bra att packa ner i badväskan. Kom också ihåg att torka hunden torr efteråt för att undvika att den får fukteksem.

Om olyckan är framme: På resande fot är det än svårare för vilsna hundar att hitta tillbaka. I Sverige ska alla hundar vara ID-märkta och registrerade hos Jordbruksverket. Det gör det enklare att återförenas om olyckan är framme. Att spara ner telefonnummer och adress till den lokala veterinären är en god idé. Det tar inte många sekunder, men kan rädda livet på en hund som råkat illa ut.

Borta bra eller hemma bäst? Ibland finns inte möjligheten att semestra hundvänligt. Kan det vara så att din hund har det bättre hemma? I så fall är det lugnare att låta din hund bo hos släkt, vänner eller på ett hundpensionat.

Mia Claesson

Produktchef Doggy & Mjau