10 ton kattmat till hemlösa katter

10 ton kattmat till hemlösa katter

Kattmatsvarumärket Mjau delar ut 10 ton kattmat till 40 katthem. Maten kommer från initiativet Gåvoshopen där Mjau gör det möjligt för kattälskare att tillsammans samla in mat till utsatta katter.

Med över 100 000 hemlösa katter i Sverige, är det ett av landets största djurskyddsproblem. Livet för en hemlös katt är kantat av svält, sjukdom och misär. Men det finns hopp. I Sverige finns nämligen hundratals katthem som gör sitt yttersta för att hjälpa. Nu får 40 av dessa katthem dela på 10 ton kattmat från Mjau.

Maten kommer från Mjaus initiativ Gåvoshopen, där kattälskare från hela landet kan hjälpa till att skänka kattmatspaket. De 10 ton som levereras nu är den andra leveransen från Gåvoshopen. I april levererades totalt 5 ton kattmat till 19 olika katthem.

– Gåvoshopen är ett sätt för oss på Mjau att arbeta hands on för utsatta katter året runt. Det är inte bara ett sätt att mätta hungriga kattmagar, det är dessutom vårt sätt att uppmärksamma alla dedikerade människor på katthemmen och visa att vi tar deras viktiga arbete på allvar, säger Sofia Lidenhed, marknadschef på Mjau.

Totalt har gåvoshopen samlat in 15 ton kattmat vilket motsvarar 173 934 portioner kattmat sedan starten i februari 2020. Med den andra leveransen inräknat har sammanlagt 59 katthem mottagit katthjälparpaket. Maten delas ut under vecka 36–37.

Följande katthem får ta emot 270 kg vardera:

Andra Chansen Mora/Orsa

Hudiksvalls Kattsamarit

Höörs Hemlösa Katter

Kattakuten i Norrbotten

Katthemmet Borlänge (Djurens vänner)

Katthemmet Jämtkatten, Östersund

Katthjälpen Malmö

Katthjälpen Sundsvall

Kattstallet i Vällingby

Lailas Katthjälp, Lund

Lenas katthem, Kattkommando Syd, Karlskrona

Lifeline Syd, Malmö

Livbojen hemlösa katter, Eskilstuna

Mussehjälpen i Göteborg

Norrtälje Kattcenter

Skygga katten i Hudiksvall

Stina's Katthjälp, Smålands Anneberg

Tassens katthjälp, Torslanda

Tretassar, Katrineholm

Trollhättans kattsluss

Åsele Katthem

Öbacka Djurhem, Utansjö

Doggy AB är Sveriges ledande hund- och kattmatsproducent. Bolaget har mer än 110 års erfarenhet av djurmatstillverkning lokalt i Vårgårda, där varumärken som Mjau, Doggy och Bozita tillagas av de 150 medarbetarna. Doggy AB verkar i fler än 15 länder och här är framgångsreceptet de svenska, hållbara och naturliga produkterna med djurens bästa för ögonen. Kunderna består av aktörer inom zoo-, fack- och dagligvaruhandeln. Doggy AB är kända för sitt fokus på produktutveckling, allt för att fortsättningsvis kunna vara med och leda uvecklingen av mat till katter och hundar. Med kunskap, innovation och kärlek till katter och hundar levererar Doggy "kärlek från Vårgårda i varje matskål”.