Källa: Doggy AB

75 katthem engagerar sig i Hemlösa katters vecka

Dags att prata om ett av landets största djurskyddsproblem – de utsatta katterna! För fjärde året i rad infaller Hemlösa katters vecka. Temaveckan som riktar ljuset mot Sveriges över 100 000 hemlösa katter, och alla de katthem som gör sitt yttersta för att hjälpa dem. I år är veckan större än någonsin. 75 ideella katthem deltar, och tack vare ett nytt samarbete med butikskedjan Granngården ställs över 100 insamlingslådor ut över hela landet.

Med över 100 000 hemlösa katter i Sverige är det ett av landets största djurskyddsproblem. Trots detta är det många som inte har en aning om hur tufft livet ser ut för en hemlös katt. Brist på mat, veterinärvård och skydd resulterar i ett kort liv för katterna, kantat av misär. Därför har kattmatsvarumärket Mjau startat Hemlösa katters vecka: en temavecka som både belyser problemet med hemlösa katter och hyllar alla katthem som kämpar för att vända situationen. Under veckan samlar katthemmen in mat genom att ställa ut insamlingslådor i sina lokala matbutiker. Butiksbesökarna kan då enkelt göra skillnad genom att köpa kattmat i butiken, för att sedan placera det i insamlingslåda. Dessutom står det tydligt på varje låda vilket katthem som maten går till. I år är hela 75 katthem med och engagerar sig, och över 100 insamlingslådor kommer att ställas ut över hela landet.

– Katthemmen drivs av helt ideella krafter och tillgångarna är ofta små. Samtidigt märker vi på Mjau att det finns en stor vilja från allmänheten att hjälpa till. Under Hemlösa katters vecka gör vi det enkelt för människor att skänka mat direkt till sina lokala katthem – en donation som gör stor skillnad! Säger Sofia Lidenhed, marknadschef på Mjau.

Nytt för i år är att Mjau krokar arm med fackhandelskedjan Granngården. Granngården har fler än 100 butiker över hela landet, vilket gör det möjligt för ännu fler katthem att engagera sig lokalt.

– Som återförsäljare av Mjau har vi på Granngården följt deras arbete för hemlösa katter länge. Tack vare våra många butiker runt om i landet kan vi bidra till att ännu fler katter får hjälp. Det känns bra i magen! Säger Camilla Lantz, Nordic Category Manager på Granngården.

Hemlösa katters vecka äger rum vecka 43 över hela landet.

Följande katthem engagerar sig under hemlösa katters vecka:

Akutgruppen - Katthem i Stockholm

Frusna tassar

Föreningen 9liv

Föreningen Förvildade Katter

Föreningen Hjälp utsatta katter få hem

Föreningen Kattakuten i Norr

Växjö hemlösa katter

Åsele Katthem

Änglakatten

Doggy AB är Sveriges ledande hund- och kattmatsproducent. Bolaget har mer än 110 års erfarenhet av djurmatstillverkning lokalt i Vårgårda, där varumärken som Mjau, Doggy och Bozita tillagas av de 150 medarbetarna. Doggy AB verkar i fler än 15 länder och här är framgångsreceptet de svenska, hållbara och naturliga produkterna med djurens bästa för ögonen. Kunderna består av aktörer inom zoo-, fack- och dagligvaruhandeln. Doggy AB är kända för sitt fokus på produktutveckling, allt för att fortsättningsvis kunna vara med och leda uvecklingen av mat till katter och hundar. Med kunskap, innovation och kärlek till katter och hundar levererar Doggy "kärlek från Vårgårda i varje matskål”.